Skrevet av Emne: RAW FOOD - Den ALTERNATIVE Livsstilen!  (Lest 138787 ganger)

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: RAW FOOD - Den ALTERNATIVE Livsstilen!
« #270 : 14. juni 2009, 23:51 »
Kosten er mangelfull, du må spise litt ensidig hvis du skal få i deg ok mengder mettet fett og nok proteiner. Det er bevist at jeg burde ha i meg rundt 150 gram proteiner hver dag (på grunn av min kroppsvekt og aktivitetsnivå), pluss at jeg gjerne vil ha mer mettete fettsyrer i kosten.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: RAW FOOD - Den ALTERNATIVE Livsstilen!
« #271 : 14. juni 2009, 23:52 »
OK. Nå har jeg sett på næringsinnholdet i de fleste matvarene du får i deg.

Banan rå 2 stk
spinat rå 1 dl
eple rå 1 stk
linfrø knuste 2dl
kakaopulver 1ms
rosiner 1 dl
tomat rå 3 stk
cashewnøtter uten salt, rå 20g
agurk rå 10 skiver
avacado rå 50g
gulrot rå 1stk
rødbeter rå 55g
spinat rå 1dl
selleri rå 20g
løk rå 40g
Olivenolje extra virgin 30g
appelsin rå 50g

Pluss noe krydder osv som jeg ikke har tatt med samt soyasaus, og salat, men mengdene med disse tingene var så lite at jeg ikke har gjort arbeidet med å finne næringsinnholdet i f.eks en håndfull salat. Dersom du mener at det utgjør mye næring så får du heller finne frem næringsinnholdet selv og legge det til i regningen.

                               (ALLE TALL ER BASERT PÅ NORDISK RÅD FOR ERNÆRINGSANBEFALINGER)

Energi, kj: 6523                 1534kcal
Protein: 45,4g                    Noe lavt, selv om man ikke trener
fett: 89,7g                          
kolesterol: 0 ( !!!)              Dette er ikke bra.
karbohydrat: 111,8g
kostfiber: 65,8g ( bra!)       Dette var veldig høyt, tipper du promper mye og har treg mage
kalsium 457mg                  Referanseverdi: 800mg, altså får i deg omtrent halvparten
jern: 19mg                        Referanseverdi: 15mg, her får du i deg nok
kalium: 4790mg                 Referanseverdi: 1700-2000mg, du får i deg toksisitetsnivåer
magnesium: 396mg            Referanseverdi: 280mg (for høyt konkurerer ut kalsium i kroppen)
sink: 13,8mg                      Ref: 7mg , altså bra, toksisitetsnivå er over 25mg
vitamin A RAE: 481             Ref: 700RAE ( dårlig for øynene!)
vitamin D: 0 mikrogram      Ref: Dette sier seg selv..håpløst.
vitamin E, alfa TE: 11,9       Ref: 8 alfa TE: bra nivå
tiamin(vitamin B1) 0,83mg  Ref: 1,1mg  ( litt lavt her)
Riboflavin (vitamin B12): 0,72mg     Ref: 1,3mg ( lavt, kan utvikle anemi)
Vitamin B6: 1,79mg            Ref: 1,3mg bra
Folat: 320µg                       Ref: 300mg bra
vitamin C: 134mg               Ref: Bra


Som du ser så er kostholdet ditt tilstrekkelig for endel ting. Kaloriinntaket var litt lavt, men regner ikke med at det er noe problem å justere litt opp ( samt at jeg ikke tok med f.eks soyasausen din) og evnt insekter. Det som imidlertid er skremmende er mangelen på enkelte vitaminer og den høyde andelen av andre vitaminer. Vitaminbalansen er rett og slett skremmende dårlig, og burde være en indikator på at kostholdet er mangelfullt.

Konklusjon: Ja, du spiser egentlig sunt nok, og andelen kalorier, og balansen mellom proteiner, karbs og fett er egentlig helt ok. Men vitaminbalansen er rett og slett skremmende dårlig.

Og skulle du ha prakket dette kostholdet på en som trener styrke så ville du nok ha fått rasende tilbakemeldinger.




Sa brura

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: RAW FOOD - Den ALTERNATIVE Livsstilen!
« #272 : 14. juni 2009, 23:55 »
øy, var ikke du en av dem som slang ut at raw food ikke var fullverdig kost?
Ja for all del; la oss alle begynne å drikke piss, for det gjør apene.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: RAW FOOD - Den ALTERNATIVE Livsstilen!
« #273 : 14. juni 2009, 23:57 »
Hei!! Hvor er spirulinaen, hamp-pulveret og biepollenet og gojibærene hen a??
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: RAW FOOD - Den ALTERNATIVE Livsstilen!
« #274 : 14. juni 2009, 23:58 »
Det som folk her misforstår er at det er ikke selve kjøttet jeg egentlig i hovedsak er imot. Det er varmebehandlingen
Det er jo greit. Jeg tror ikke så mange er dypt uenige med deg i at en del matvarer med fordel kan spises rå. Etter at vi begynte å hermetisere og pasteurisere mye av maten, så ødelegges en viktig del av råvaren, nemlig levende bakterier og enzymer. Dette gjelder kanskje spesielt for melkeprodukter, men det er vel ikke ditt domene.
At mat bør fremstilles ved naturlige dyrdingsmetoder, dvs. uten kunstgjødsel, sprøtemidler osv. er jeg fullstendig enig med deg i, og jeg tror de fleste skjønner at slike moderne dyrkingsmetoder ikke er det beste.
Motstanden du har møtt i denne tråden går vel snarere på dette at kjøtt neglisjeres i ditt kosthold som noe unødvendig, og kanskje uheldig. Det er her vi krasjer. Animalsk mat har til alle tider vært særdeles ettertraktet og er det fortsatt. Menneskeheten erfarer at dette er skikkelige saker. Forskning kan si alt den vil for eller imot - det faktum at folk trives på animalsk mat, føler seg sterkere, holder seg mett lenge osv. endres ikke. På samme måte er det unødvendig å angripe veganere som trives helt uten animalske innslag. Flott for dem.
Jeg tror vi helt sikkert har noe å lære av deg, men for de som trives med kjøtt så er det ingen grunn til å kutte det ut. Alt av tilbehør kan vi jo fokusere på å spise rått, og på den måten møtes på halvvegen om ikke annet. Rått kjøtt vil nok de færreste sette i gang med når kokt/stekt kjøtt er langt mer smakfullt og enklere å spise.

Til slutt: veganerkostholdet ditt er ikke ufullstendig hvis du inkluderer insekter, men ikke nødvendigvis bedre heller. Raw-food kan vi etterstrebe enten vi er kjøttetere eller ei.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: RAW FOOD - Den ALTERNATIVE Livsstilen!
« #275 : 14. juni 2009, 23:59 »
Hei!! Hvor er spirulinaen, hamp-pulveret og biepollenet og gojibærene hen a??

6 spirulina er omtrent 3-4g proteiner og litt karbs? Jeg har ærlig talt aldri hørt om produktet, men jeg tviler på at den + biepollen og gorillabær veier opp for det mangelfulle kostholdet Smiley
Sa brura

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: RAW FOOD - Den ALTERNATIVE Livsstilen!
« #276 : 15. juni 2009, 00:01 »
Og det som folk her må skjønne er jo at JEG spiser jo det JEG spiser, en gutt spiser det han spiser.

Dessuten er mitt inntak av raw food forskjellig fra dag til dag. Det er ikke likt noen av dagene.
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: RAW FOOD - Den ALTERNATIVE Livsstilen!
« #277 : 15. juni 2009, 00:09 »
6 spirulina er omtrent 3-4g proteiner og litt karbs? Jeg har ærlig talt aldri hørt om produktet, men jeg tviler på at den + biepollen og gorillabær veier opp for det mangelfulle kostholdet Smiley

Pluss det rå kakaopulveret.  Spirulina er en fantastisk form for protein. Pluss at jeg drikker klorofyll hver dag. Gojibær er utrolig sunne bær, og biepollen er en god kiløde til protein det også.
Nei, gutt, jeg tar ike din utregning eller mening om mitt kosthold så veldig høyttidelig Wink Jeg lever godt, jeg har utrolig med energi enn jeg noen gang har hatt, jeg er i bedre form enn noe gang, sterker fysisk og psykisk, jeg koser meg med god mat hver dag. Og min fordøyelse har det helt topp! Smiley

Men for all del, enhver må finne ut selv hva man synes er smartest.
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: RAW FOOD - Den ALTERNATIVE Livsstilen!
« #278 : 15. juni 2009, 00:17 »
Men for all del, enhver må finne ut selv hva man synes er smartest.
Godt sagt. Da er vi enige! Smiley  Fint at du trives som råveganer, da er det jo bare å fortsette med det.

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: RAW FOOD - Den ALTERNATIVE Livsstilen!
« #279 : 15. juni 2009, 00:18 »
Fordommer fra folk som føler seg truet i form av at det de mener er smart, blir utfordret, er ikke noe nytt for meg..  De pleier som regel å bli rappkjefta og sure og irriterte. Men de har et valg, og det er å ikke komme inn. Over halvparten av tråden handler om hvor dust i huet folk her mener  jeg er, og "næsj, vi er ikke aper", og "pøh, kom med vitenskap, det må stå på nettet eller så tror jeg deg ikke" og "nei vi tror deg ikke nå du sier at raw food er fullverdig, men vi har ikke noe bevis for at den mangler noe", eller "vi er ment til å leve som vi gjør fordi vi er smartere enn alle andre dyr"

Fordommer kommer fra uvitenhet.
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: RAW FOOD - Den ALTERNATIVE Livsstilen!
« #280 : 15. juni 2009, 00:27 »
Pluss det rå kakaopulveret.  Spirulina er en fantastisk form for protein. Pluss at jeg drikker klorofyll hver dag. Gojibær er utrolig sunne bær, og biepollen er en god kiløde til protein det også.
Nei, gutt, jeg tar ike din utregning eller mening om mitt kosthold så veldig høyttidelig Wink Jeg lever godt, jeg har utrolig med energi enn jeg noen gang har hatt, jeg er i bedre form enn noe gang, sterker fysisk og psykisk, jeg koser meg med god mat hver dag. Og min fordøyelse har det helt topp! Smiley

Men for all del, enhver må finne ut selv hva man synes er smartest.

Regnet med kakaopulveret. Les.
Vil for øvrig gjerne ha meg frabedt å bli kalt gutt. Jeg er en mann, og jeg gjennomskuer hersketeknikkene dine jenta mi Wink

Du tar ikke utregningen min så veldig seriøst? Neivel, men det er fakta, og da man er nødt til å forholde seg til det. Hva sier du til det?
Sa brura

Utlogget Bjoennes

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 860
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 860

Sv: RAW FOOD - Den ALTERNATIVE Livsstilen!
« #281 : 15. juni 2009, 00:28 »
Vi kommer ikke med fordommer, utregningen til Unknown Soldier, viser klart at det er mangler her. Da er det ikke fordommer mot den kosten, det er fakta at den ikke er tilstrekkelig. Er det noen som er vrange i denne tråden her er det deg.
21år
115kg
190cm

170 benk 140x2 bøy 170x5 mark

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: RAW FOOD - Den ALTERNATIVE Livsstilen!
« #282 : 15. juni 2009, 00:30 »
Synes det er urovekkende at en som "liksom" skal regne ut kostholdet mitt, bare avfeier "superfoods" lett som bare det, og ikke tar det med engang. Det beviser hvor lite an vet om det. Fordommer!

Det blir som at jeg skulle regne ut hans kosthold, men ikke ta med kyllingen eller egg.
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: RAW FOOD - Den ALTERNATIVE Livsstilen!
« #283 : 15. juni 2009, 00:32 »
Fordommer fra folk som føler seg truet i form av at det de mener er smart, blir utfordret, er ikke noe nytt for meg..  De pleier som regel å bli rappkjefta og sure og irriterte. Men de har et valg, og det er å ikke komme inn. Over halvparten av tråden handler om hvor dust i huet folk her mener  jeg er, og "næsj, vi er ikke aper", og "pøh, kom med vitenskap, det må stå på nettet eller så tror jeg deg ikke" og "nei vi tror deg ikke nå du sier at raw food er fullverdig, men vi har ikke noe bevis for at den mangler noe", eller "vi er ment til å leve som vi gjør fordi vi er smartere enn alle andre dyr"

Fordommer kommer fra uvitenhet.

Så poenget med et diskusjonsforum er at alle skal være enige? Hvis noen hevder noe hårreisende som går mot fornuft og viten vil de få motbør, slik er det i alle forum (eks. rawveganer kost kurerer kreft) og er slettes ikke unikt i denne tråden eller debatter for øvrig over hele verden. Forresten bør du også innse at de samme konvensjoner gjelder deg også, mtp. uvitenhet, fordommer og påstander. Det er dette som er problemet i slike tråder, slike som denne og Allmektig Gud tråden.

Fint å kunne dra offerkortet men hvis man freser rundt på nettet og skriver ting som ikke henger på greip med kjente og faktiske forhold må man da regne med at folk er uenige. Har det ikke slått deg som merkelig at "alle" på "alle" nettforum er imot deg når du lager topics om dette temaet? Er det din oppfatning eller resten av verden sin som er feil?

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: RAW FOOD - Den ALTERNATIVE Livsstilen!
« #284 : 15. juni 2009, 00:32 »
Synes det er urovekkende at en som "liksom" skal regne ut kostholdet mitt, bare avfeier "superfoods" lett som bare det, og ikke tar det med engang. Det beviser hvor lite an vet om det. Fordommer!

Det blir som at jeg skulle regne ut hans kosthold, men ikke ta med kyllingen eller egg.

Fortell oss næringsinnholdet i de matvarene jeg ikke har regnet med da, så er vi jo i mål Wink
Sa brura

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!