Skrevet av Emne: Hva er de tåpeligste treningstipsene du har fått?  (Lest 112458 ganger)

Utlogget Stallo

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 292

Dette med inntak av vann, har en litt artig historie. Tidligere – her snakker vi om rundt 50-tallet- var teorien at man ikke skulle drikke noe mens man trente.  Forklaringen var, at da ble man slapp. Mange idrettsutøvere  var ofte døden nær av tørst når de avsluttet treningen

Jeg er sikker på at hvis dere spør foreldre/besteforeldre, så kan de bekrefte dette.

Etter det jeg har hørt, så er det fortsatt en del kampsportmiljøer som praktiserer dette – da  fordi  man skal ”herdes”  av  smerten/ubehaget.

Det verste treningstipses jeg har hørt, var en kunde som fortalte at han hadde fått et  styrketreningsprogram   med  sett på  50 repetisjoner! (Det var til og med fra idrettskonsulenten  her i kommunen)
"I am not young enough to know everything." - Oscar Wilde (1854-1900)


Utlogget Jonas S.K

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 239
  • Honnør: 104
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 239

Dette med inntak av vann, har en litt artig historie. Tidligere – her snakker vi om rundt 50-tallet- var teorien at man ikke skulle drikke noe mens man trente.  Forklaringen var, at da ble man slapp. Mange idrettsutøvere  var ofte døden nær av tørst når de avsluttet treningen

Jeg er sikker på at hvis dere spør foreldre/besteforeldre, så kan de bekrefte dette.

Etter det jeg har hørt, så er det fortsatt en del kampsportmiljøer som praktiserer dette – da  fordi  man skal ”herdes”  av  smerten/ubehaget.

Det verste treningstipses jeg har hørt, var en kunde som fortalte at han hadde fått et  styrketreningsprogram   med  sett på  50 repetisjoner! (Det var til og med fra idrettskonsulenten  her i kommunen)

Han Johan Kaggestad fortalte det du sier på Tour de France om at de ikke brukte å drikke vann før etter løpene var ferdi eller noe sånt. helt sykt at folk trodde det var dårlig å drikke vann Tongue

Utlogget Andyy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 299
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 299

Dette med inntak av vann, har en litt artig historie. Tidligere – her snakker vi om rundt 50-tallet- var teorien at man ikke skulle drikke noe mens man trente.  Forklaringen var, at da ble man slapp. Mange idrettsutøvere  var ofte døden nær av tørst når de avsluttet treningen

Jeg er sikker på at hvis dere spør foreldre/besteforeldre, så kan de bekrefte dette.

Etter det jeg har hørt, så er det fortsatt en del kampsportmiljøer som praktiserer dette – da  fordi  man skal ”herdes”  av  smerten/ubehaget.

Det verste treningstipses jeg har hørt, var en kunde som fortalte at han hadde fått et  styrketreningsprogram   med  sett på  50 repetisjoner! (Det var til og med fra idrettskonsulenten  her i kommunen)


Han ene serbiske bryte treneren våres nekter å la oss drikke under trening Tongue Han er rundt 60 så kjenner igjen det du sier ^^
Njoa

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618


Jeg er sikker på at hvis dere spør foreldre/besteforeldre, så kan de bekrefte dette.

Etter det jeg har hørt, så er det fortsatt en del kampsportmiljøer som praktiserer dette – da  fordi  man skal ”herdes”  av  smerten/ubehaget.


Så absolutt - se for deg den eldre gardes reaksjon på en uskyldig liten boks med proteintilskudd og sett det i sammenheng...

Ang. det siste punktet så gjelder det så absolutt innen enkelte skoler innen Karate og TKD... Ikke nødvendigvis alltid en "bad thing" i den nøyaktige sammenheng, men det blir en helt annen diskusjon Smiley
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget Lars Ivar

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 256

Stort sett alt jeg har lest på iform.

Utlogget Harald_G

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Ja stusser litt på noen av de artiklene på iform sjæl.. At man aldri skal trene med mer enn 70% innsats høres tullete ut. Treningsmengde tålt er også VELDIG individuelt, i tillegg er definisjonen av failuretrening rimelig vag hos de fleste: http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance/training_to_failure
198 cm
101 kg

Så kul er jeg:

Pronerte pull-ups: 50kg i beltet, 3 rep, 20kg 12 rep
Nedtrekk bredt grep: 120kg, 12reps
Benk: 110kg x 10 reps
Smalbenk: 90kg 12 rep
Hantelpress: 48kg x 5 reps
Beinpress: 320kg 5 reps (Chickenlegz)
Bikkeps kørl, hantler: 30 kg x 5 reps

Trener Krav Maga
Utdannet personlig trener gjennom Active Education
Basketspiller

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Skal helt ærlig si at jeg stusser på noen av artiklene på treningsforum også, og noen av intervjuene. Wink

Utlogget Lars Ivar

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 256

Er vel bare en måned siden iform kunne melde at det var mer eller mindre normalt å trene seg opp til å klare 250 kilo i benk etter 8 års trening. Er en litt annen virkelighetsoppfatning enn det jeg har i alle fall.
http://www.iform.no/pub/art.php?id=1831

De har nå i det siste fått konkurranse av en ny nettside som konstant leverer bullshit-artikler. Trening.no.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

"Trein tonkt hæll gå hemmat" var det en som sa til meg en gang.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
Er vel bare en måned siden iform kunne melde at det var mer eller mindre normalt å trene seg opp til å klare 250 kilo i benk etter 8 års trening. Er en litt annen virkelighetsoppfatning enn det jeg har i alle fall.
http://www.iform.no/pub/art.php?id=1831

De har nå i det siste fått konkurranse av en ny nettside som konstant leverer bullshit-artikler. Trening.no.

Fra iForm:
"Jeg kan eksempelvis nevne at det er flere av de store byggerne som i løpet av åtte års trening presser 250 kilo i benkpress."

Lest mellom linjene kan du godt tolke den noe ala dette: "Jeg kan f.eks nevne at flere av de (profesjonelle) store byggerene som har trøkket med det meste i medisinskapet over noen år klarer å presse 250 kg i benkpress".

Å be om et fasitsvar på progresjon blir litt fåfengt. Treningsregime, kost, hvile, genetikk og altså evt. inntak av hormoner påvirker alt sammen sluttresultatet. Det som kommer enkelt til noen ytterst få, kan komme ditto vanskeligere til andre ... eller sågar vise seg å være umulig å få til med den kroppen naturen har utstyrt deg med.

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

"Trein tonkt hæll gå hemmat" var det en som sa til meg en gang.


Hehe...  Wink tråden er for dårlige treningsåd  Grin

Har heldigvis fått noen sånne også, som en meget tiltrengt motvekt Smiley
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget Harald_G

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Leste om godt trente styrketrenende menn i et forsøk på trening.no: "Forsøkspersonene var 10 godt trente menn med en gjennomsnittsalder på 20,37 år og gjennomsnittsvekt på 65,5 kg." Ble de styrketrenende mennene forvekslet med maratonløperne i rommet ved siden av Huh
198 cm
101 kg

Så kul er jeg:

Pronerte pull-ups: 50kg i beltet, 3 rep, 20kg 12 rep
Nedtrekk bredt grep: 120kg, 12reps
Benk: 110kg x 10 reps
Smalbenk: 90kg 12 rep
Hantelpress: 48kg x 5 reps
Beinpress: 320kg 5 reps (Chickenlegz)
Bikkeps kørl, hantler: 30 kg x 5 reps

Trener Krav Maga
Utdannet personlig trener gjennom Active Education
Basketspiller

Utlogget Lars Ivar

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 256

Fra iForm:
"Jeg kan eksempelvis nevne at det er flere av de store byggerne som i løpet av åtte års trening presser 250 kilo i benkpress."

Lest mellom linjene kan du godt tolke den noe ala dette: "Jeg kan f.eks nevne at flere av de (profesjonelle) store byggerene som har trøkket med det meste i medisinskapet over noen år klarer å presse 250 kg i benkpress".

Hehe, jeg leste vel strengt tatt det samme mellom linjene som deg. Smiley Selv blandt folk som faktisk har gått på x antall kurer i året i 8 år er det vel ikke akkurat noen automatikk i at man når opp i 250 i benk på den tiden, eller noen sinne for den saks skyld. Hvis en person i målgruppen for artikkelen leser den vil de nok ikke nødvendigvis lese det samme mellom linjene, men faktisk tro at det er realistisk å klare 250 i løpet av 8 år.


Trening.no kunne jo for noen dager siden fortelle at det for en nybegynner var optimalt å trene 5 sett på 8-10 reps med 5 øvelser per muskel for å øke i masse. Et volum som ligger skyhøyt over det "alle" andre anbefaler.

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Leste om godt trente styrketrenende menn i et forsøk på trening.no: "Forsøkspersonene var 10 godt trente menn med en gjennomsnittsalder på 20,37 år og gjennomsnittsvekt på 65,5 kg." Ble de styrketrenende mennene forvekslet med maratonløperne i rommet ved siden av Huh

Hæ? En gjennomsnittlig norsk mann veier jo godt over 80 kilo og godt trente menn bør ligge kanskje litt over den snittvekten.  Huh

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

250 kg i "gymbenk" er det vel ganske få som tar uansett hvor mye de løfter på rumpa eller hvor
mye rart de har trøkka i seg. Man hører om den ene og den andre som har tatt ditten og datten,
men som oftest er det bare bullshit eller kraftig overdrevet. Jeg har trent i mange år og
vært på mange gym, men jeg har faktisk kun sett en eneste person ta 250 i benk uten skjorte. Det er nok flere, men det er ikke mange av dem.

Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!