Skrevet av Emne: Spør en fysioterapeut!  (Lest 163716 ganger)

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #315 : 03. februar 2012, 19:40 »
Kanskje du har en spenning, som blir verre med tøyning? Akupunktur kan hjelpe, tror iallefall det er verdt å ta seg en tur til manuell terapeut eller fysioterapeut og få sjekket det ut IRL.

Utlogget lokey

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 635
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 635

  • Hey Crabman!
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #316 : 03. februar 2012, 20:04 »
Kanskje du har en spenning, som blir verre med tøyning? Akupunktur kan hjelpe, tror iallefall det er verdt å ta seg en tur til manuell terapeut eller fysioterapeut og få sjekket det ut IRL.
var det jeg tenkte.. Får finne en bra fysio i Stavanger (Fikk jo time når jeg ville når jeg bodde hjemme..), og ta kontakt til mandag Smiley Takk for svar blåbjørn!
Loggen: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99719.new

Status:
2x160 - 150 - 200
Bildeprofil: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=123729.msg1831570;topicseen#new

Mål:
Holde meg fri for skader, vokse godt, kose meg på trening!

Utlogget asianface

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #317 : 09. februar 2012, 08:45 »
Hei!

Jeg var hos fysio for noen dager siden, og han sa at jeg hadde fått en belastningsskade en type strekk i rectus femoris, og han anbefalte meg moderat trening, svømming osv. Men så har jeg lest litt rundt om på nette at jeg må hvile og hvile. Så er litt usikker.

Hendelsen skjedde etter at jeg tok tåhev, og jeg tok for mye belastning og forsatt å presse. Det er veldig lav smerte, men ubehagelig av og til. I går trente jeg overkroppen, og kjente at det ble veldig ubehagelig å trene og følte at jeg overbelastet beina når jeg tok benkpress og diverse andre øvelser, så nå har jeg bestemt meg for å ta en ukes fri.

Forresten fikk dette for snart 2 uker siden, og smerten er så og si vekke. Men det er ubehagelig av og til.
Sykt irriterende Sad hva anbefaler du meg her fysio?

Utlogget Fysioterapeuten82

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #318 : 14. februar 2012, 22:22 »
Prøver meg å skrive her selv!

Hadde tideligere problemer med knebøy/markløft pga kneet, og fant ut at det var grunnet at jeg var kjempestiv i sete/hamstring. etter 2-3 tøying hver dag, og deretter tøying 4 ganger i uka fungerte kneet som vanlig. Nå i det siste har et nytt problem dukket opp i venstre kne:

- Konstant "verk"(ikke veldig vondt) i kneet, selvom jeg sitter stille
- En slags kilende stikkende smerte i kneet når jeg strekker det helt ut (strammer lår)
- Smerter ved lårspark og beinpress o.l i venstre kneet.
*kan legge til flere eksempler om det er noe du savner.

Det jeg også har merket, er at tøying av setet/bakside lår ikke går like lett som det pleier på venstre bein, virker som kneet ikke vil være helt med på bevegelsen. Snakker da om denne tøyingen:
http://resource.nhi.no/resource/3467-21-toyning-av-setemuskulatur.jpg?size=800
(bare at jeg har foten på det beinet som tøyes, inntil kneet på det andre beinet - slik at jeg kan presse mot meg for mer stretching.

Virker lissom som jeg venter på at det skal knake eller "slippe" i kne og sete+lyske. Istedenfor kjenner jeg samme smerte som nevnt over når jeg slipper opp tøyingen.

- Ble kanskje litt mye tekst her, men om du har vært borte i noe liknenede hadde det vært kjekt med tilbakemelding, evt om du trenger noe mer informasjon er det bare å si ifra!

Mvh Lars / lokey

Hei Lars

Spørsmål 1: Har du nedsatt passiv bevegelse av kneet?
Test av ekstensjon/strekk kan utføres ved å sette helen på en skammel når du sitter og presse kneet ned mot gulvet.
Test av fleksjon/bøy er ved å sitte i langssittende og bøye det ene kne og trekke det inn med armene og forsøke at helen treffer rumpa.
Er det forskjell på sidene?

Spørsmål 2: Låser kneet seg, hvis du sitter f.eks. på huk?

Mvh
Tomm
Fysioterapeut/Cert. MDT
- Kvalitet og ikke bare kvantitet -

"Tell me and I might forget, show med and I may not remember, but involve me and I will understand"

Utlogget lokey

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 635
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 635

  • Hey Crabman!
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #319 : 14. februar 2012, 23:55 »
Hei Lars

Spørsmål 1: Har du nedsatt passiv bevegelse av kneet?
Test av ekstensjon/strekk kan utføres ved å sette helen på en skammel når du sitter og presse kneet ned mot gulvet.
Test av fleksjon/bøy er ved å sitte i langssittende og bøye det ene kne og trekke det inn med armene og forsøke at helen treffer rumpa.
Er det forskjell på sidene?

Spørsmål 2: Låser kneet seg, hvis du sitter f.eks. på huk?

Mvh
Tomm
Fysioterapeut/Cert. MDT
Takk for svar, har vært hos fysio 2 timer nå og fått utredet litt. Litt tendenser til slitasje på menisken, men veldig tidlig stadie (så forebygger det først som sist). er ikke ferdig med behandling enda, men indre lårmuskel (husker ikke navn) aktiverte seg ikke ordentlig med full utretting av beinet, i det hele tatt når jeg "beveger kneet opp og ned i utstrakt posisjon". Fått løsnet godt opp i quaden/ utside av låret(triggerpunkter med nåler + massasje), og trener opp for å få aktivert innerste del nå. Har også fått bra tøyeøvelser som virker effektive Smiley Så får vi se litt fremover om det blir bra, har troa Smiley

Vet ikke om du ville ha hele utredninga her, men når du tar deg tid til å svare, kan jeg hvertfall forklarte hva som har blitt utreda.

Nok en gang, takk for svar og at du tar deg tid til dette Smiley
Loggen: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99719.new

Status:
2x160 - 150 - 200
Bildeprofil: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=123729.msg1831570;topicseen#new

Mål:
Holde meg fri for skader, vokse godt, kose meg på trening!

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #320 : 14. februar 2012, 23:59 »
Jeg sliter veldig med skytende smerter langs utsiden av kneet som visstnok stammer fra triggerpunkter i quadricepsen. Har du noen tips til hvordan dette ksm forebygges? Det virker som om behandling med nåler, samt å trene hacklift funker (til en viss grad).




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Utlogget Fysioterapeuten82

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #321 : 15. februar 2012, 10:29 »
Takk for svar, har vært hos fysio 2 timer nå og fått utredet litt. Litt tendenser til slitasje på menisken, men veldig tidlig stadie (så forebygger det først som sist). er ikke ferdig med behandling enda, men indre lårmuskel (husker ikke navn) aktiverte seg ikke ordentlig med full utretting av beinet, i det hele tatt når jeg "beveger kneet opp og ned i utstrakt posisjon". Fått løsnet godt opp i quaden/ utside av låret(triggerpunkter med nåler + massasje), og trener opp for å få aktivert innerste del nå. Har også fått bra tøyeøvelser som virker effektive Smiley Så får vi se litt fremover om det blir bra, har troa Smiley

Vet ikke om du ville ha hele utredninga her, men når du tar deg tid til å svare, kan jeg hvertfall forklarte hva som har blitt utreda.

Nok en gang, takk for svar og at du tar deg tid til dette Smiley

Hei igjen
Det er nok VMO (m.vastus medialis obliqus) som er svak. Det er normalt ved smerte i kneet. Fikk ikke svar på spørsmålene, men er enig med fysioterapeuten din at det er leddet som er litt irritert. En god øvelse for å styrke VMO uten bruk av ertepose, er å trekke tærne mot seg ved legextension og samtidig merke med hånden på innsiden av kneet at muskelen strammer seg. Styrke VMO er symptombehandling, men viktig. Ofte kommer styrken automatisk tilbake ved smertefrihet

Lykke til og god bedring:-)
- Kvalitet og ikke bare kvantitet -

"Tell me and I might forget, show med and I may not remember, but involve me and I will understand"

Utlogget Fysioterapeuten82

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #322 : 15. februar 2012, 10:54 »
Jeg sliter veldig med skytende smerter langs utsiden av kneet som visstnok stammer fra triggerpunkter i quadricepsen. Har du noen tips til hvordan dette ksm forebygges? Det virker som om behandling med nåler, samt å trene hacklift funker (til en viss grad).

Hei

Det kan høres ut som runners knee,  :)det du beskriver. Kan også være referete symptomer fra rygg eller hofte også. Forebyggelse kan være god teknikk i knebøy, sterk VMO, variasjon av benstilling i knebøy og uttøying av tractus. Unngå dype knebøy i perioder for "å roe det litt ned".

Lykke til og god bedring
- Kvalitet og ikke bare kvantitet -

"Tell me and I might forget, show med and I may not remember, but involve me and I will understand"

Utlogget Kåre-bro

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #323 : 15. februar 2012, 23:46 »
Har fått strekk i nedre venstre del av magen etter backflips. Er ganske langt nede, på høyde med der låret henger fast. haha. Gjør konstant vondt. Noen tips til behandling så jeg blir fin fortest mulig? Vil gjerne ta backflips i morgen igjen!

Utlogget Etta

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 253
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 253

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #324 : 18. februar 2012, 22:06 »
Prøver igjen...
Hei,
Jeg sliter med en dårlig ankel, og har gjort det i mange år. I fjor sprakk jeg en av senene som går bak og under lateral malleolus. I det siste har jeg hatt vondt i uker i strekk. En to timers økt med løping på gress (lett ujevnt terreng) fører til en uke med smerter. Taping hjelper litt, men ikke mye.
Finnes ingen fysioterapeuter i byen jeg bor i, så jeg trenger forslag til hva jeg evt kan gjøre for å lette på smertene. Vil helst unngå overbelastningsskader pga kompensering for smerter.

Smerten er hovedsakelig lokalisert på medial artikulær overflate av lateral malleolus.

Håper du har noen tips.


Konkurrerende utøver i Kampsport.



*Bukker respektfullt*

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #325 : 21. februar 2012, 14:30 »
Hei

Det kan høres ut som runners knee,  :)det du beskriver. Kan også være referete symptomer fra rygg eller hofte også. Forebyggelse kan være god teknikk i knebøy, sterk VMO, variasjon av benstilling i knebøy og uttøying av tractus. Unngå dype knebøy i perioder for "å roe det litt ned".

Lykke til og god bedring

Takk for god tilbakemelding!
Naprapaten min mener også jeg har en for svak WMO, sannsynligvis grunnet mye trening med relativt smal beinstilling i bøy (la meg til dette etter en avrivning i lysken).

Jeg kjenner ingen forverring av smertene ved å trene yoke, men i går prøvde jeg litt lett pausebøy (på 135kg), samt markkøft (opp til 210kg). Kjenner at det er litt verre i dag. Sad

Kan voltaren/voltarol være effektivt, eller gir det kun smertelindring?




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Utlogget Ensomme Arm

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 646
  • Honnør: 119
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 646

  • Alt går!
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #326 : 26. februar 2012, 17:44 »
Hei! Flott engasjement å hjelpe til med løsninger her inne!

Så til min lille utfordring. Dette skjedde i en periode med 6 beinøkter i uka. Knebøy i 5 av dem. Jeg pådro meg en strekk/ruptur i lysken/adductor på venstre side når jeg kjørte ettbeins lårpress. Hadde nok beinet litt for langt ut til siden(venstre). Kjørte ferdig settet og prøvde ett sett til før jeg forstod alvoret. Optimistisk mente/håpte jeg at dette skulle bli kortvarig. Det har nå gått 8 uker.Har i ettertid skjønt at lyskeskader kan bli langvarige hvis de ikke blir tatt alvorlig med en gang. Prøvde knebøy de to neste dagen, før jeg skjønte at dette er dumt(etterpåklokskap er enkelt..) Har ikke vært til fysio da jeg fungerer ellers. Knebøy opptil 50-60 går greit. Kjenner at lysken er stiv når den er kald. Sykler 15 minutter før hver trening. Kan nevne at jeg er i utgangspunktet er meg veldig myk/bevegelig. Jeg kjører de øvelsene som en finner på nettet men synes fremgangen er for liten. Tåler mye smerte, så jeg er usikker på hvilket nivå jeg bør ligge på angående smerteterskel.
Det er når jeg snur nede i de dype knebøyene at smerten merkes best. Jeg var helt skadefri før dette skjedde. Har i løpet av 30 år med styrkeløft  ikke hatt noen vesentlig strekkskade.
Hva syns du jeg bør foreta meg?
'262,5-55-100   Alt går!

Utlogget Vetluss

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #327 : 08. mars 2012, 21:15 »
Hei, Bør jeg strekke ut etter trening eller på en treningsfri dag?

Takker for svar!  Grin

Utlogget Mats D. Skrede

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 274
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 274

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #328 : 13. mars 2012, 10:39 »
Heisann! Smiley

Var innom her for ca. eit år sida og fikk noken gode svar angåande kneskade. Har for 4,5 veke sida operert ut plica på høgre kne som er det kneet som har vore smertefult. Har bestilt operasjon til venstre kne kor det også var påvist på en MR eg tok for 1år sida at der også var plica. Men greia er den at eg ikkje har noke spesielt med smerter i venstre kne. Eg har ekstremt lyst til å begynde å trene knebøy nå så fort eg kan når mitt høgre kne er blitt bra igjen etter operasjonen, men det kan jo ta litt tid om eg også skal operere venstre kne.

Kva trur du eg skal gjere mtp en operasjon på venstre kne?

Utlogget LilleF0t

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 094
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 094

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #329 : 13. mars 2012, 12:47 »
Hei,

Håper på noen tips ang problemet mitt, da jeg tidligere har vært hos lege i forsvaret og en fysio men ikke blitt særlig klokere.

Jeg sliter med at jeg stivner nederst i korsryggen og får delvis smerter som følger av det og må tøye og bøye på ryggen for å prøve og gjøre det bedre. Det kan komme av at jeg står foroverbøyd over en periode, div. øvelser(mark/bøy o.l) eller går med tyngre ting og/eller jogger.

Eneste konsultasjonen så langt er at det må være muskulært, ingen problemer med nervene.

Jeg er merkbart mindre bevegelig i høyre bein/hofte enn venstre.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!