Skrevet av Emne: Spør en fysioterapeut!  (Lest 163227 ganger)

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #240 : 16. juli 2011, 00:43 »
Hei Slappy.

Det kan absolutt henge sammen, da det jo er en viss kobling mellom hamstrings, via bekken til rygg. Ved kort hamstrings vil i teorien bekkenet kunne tilte noe fremover, noe som gjør at ryggens kurvatur endres noe.

Dersom du ønsker kan vi se om den knuten kan fjernes, sjekke iliopsoas (dette er tydelig dersom man ligger på ryggen, helt på enden av en benk med benene hengende utenfor. Dersom du trekker det ene låret til magen, ser man hvordan det påvirker det "hengende" benet) og se om det bedrer situasjonen. Hvis du bor i Oslo området da.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
fysioterapeut


Hei igjen. Jeg har et nytt spørsmål ift ryggplagene mine.

Jeg har som nevnt vondt i korsryggen, det er veldig stivt. Så vidt jeg skjønte av refleksologen skulle det bl.a. være en veldig anstrengt/stram psoas.
Smertene sitter i hovedsak rett bak den venstre av de to "klumpene" (som hører til bekkenet antar jeg). Så har jeg så lenge jeg kan huske hatt en slags muskelknute i høyre bakside lår (hamstringen tror jeg). Når jeg strammer hamstringen kjenner jeg veldig tydelig en knute i muskelen. Det hender noen ganger, men veldig sjelden, at det verker litt i denne knuten. Har tatt MR av den for en stund siden, og det skulle visstnok ikke være noe farlig. Bare en litt forknudra del av muskelen. Aldri gjort veldig vondt.

Kan dette være noe som fører til ubalanse i ryggen min, slik at smertene i korsryggen oppstår?
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #241 : 16. juli 2011, 00:46 »
Hei alle sammen!

Det er godt å se at denne tråden synes å være til nytte!
Nå tar jeg ferie i et par uker. Det er bare å sende inn spørsmål, men disse vil nok ikke bli besvart før jeg er tilbake igjen.

God sommer!

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no
patrick@fysiooslo.no
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #242 : 11. september 2011, 20:18 »
Lite aktivitet her om dagen...

Mvh

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no
patrick@fysiooslo.no
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #243 : 11. september 2011, 20:41 »
Mjo, kan vel kjøre på med et spørsmål.

Har en bekjent som sliter med cervikogen hodepine, når jeg tøyer på sternocleidmastoideus så kommer smerten som skytende stråler oppover tinningen og vedkommende blir veldig svimmel.. jeg er litt rådløs, men vil gjerne hjelpe. Har du noen tips?

Utlogget mnm

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #244 : 12. september 2011, 14:26 »
Hei

Jeg har relativt plutselig fått veldig vondt i venstre hofteleddsbøyer (trolig)
Løper mye i tungt terreng, og for to dager siden kjente jeg litt murring. Men ikke vondt, bare litt ubehagelig. Dagen etter løp jeg konkurranse, og ble mye verre da. Skulle selvfølgelig ikke løpt, men vanskelig å la være... Aldri hatt lignende problemer tidligere.

Hvis jeg står oppreist, og løfter låret (som i å gå opp en trapp) gjør det veldig vondt.

Har du peiling på hva dette kan være? Og hva jeg eventuelt kan gjøre for å bli raskere bra igjen.
Har du noe tips om alternaltive treningsformer? Løping er definitivt utelukket en stund fremover...

Utlogget Judomann

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #245 : 14. september 2011, 21:19 »
Heisann!!!

Saken er at jeg tok først en pause fra trening i 2 uker grunnet ferie. Når jeg kom hjem fra ferie startet jeg så klart med trening igjen. De 3 første øktene jeg hadde på rygg kjente jeg at det knøt seg veldig i ryggen etter hvert sett, altså ikke når jeg kjører reps men når jeg legger fra meg stangen. Jeg kjenner det kniper seg veldig godt i ryggmusklene, vil si jeg kommer i litt for god kontakt med musklene. Under den fjerde økten ble disse knipene sittende igjen etter treningen. Kjente det enda mer dagen etter. Droppet å trene rygg på neste økt, men på dag 2 etter siste økt var ryggen faktisk bedre. Var litt igjen, men jeg følte at det skulle gå bra. Så jeg bestemte meg for å teste litt rygg på neste trening. Under selve repsa kjenner jeg egentlig ikke noe særlig til knipene, men når jeg legger fra meg stanga kjenner jeg at det høgger til. Jeg kjenner ikke det i ryggen konstant til daglig, men når jeg får ryggen i en annen vinkel kjenner jeg det høgger til, kjenner det også når jeg snyter meg godt innover i nesa...Etter denne siste trening ble ikke smertene noe særlig verre enn det har vært på sitt værste. Jeg kjente det godt i ryggen etter trening, men det roet seg utover dagen. Jeg hadde ikke veldig store problemer med å gjennomføre treningen. Men jeg kjenner det godt. Jeg kjenner smertene på øvre del av ryggen. Høyre side. Ikke langt ut mot høyre men veldig nærme sentrum av ryggen, men litt til høyre.

Hva tror du dette er???En skade???En nærve som er i klem???Eller belastningsskade???Betennelse??

Takker for Svar:D


Utlogget AndréM

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #246 : 14. september 2011, 22:24 »
Hei Patrick!

Nå har det seg sånn at jeg har i dag fått henvisning til fysioterapeut etter en overbelastning i kne som tok plass mai -11. Har fått MR resultat tilbake og konsulert med ortoped der jeg fikk diagnose reaksjonsløs plica mediopatellaris.

Smertene oppstår sjeldent under trening av styrke f.eks. knebøy/beinpress, men etter trening når jeg er kald i muskulatur oppstår det smerte i høyre kne, ingen spesifikk plass mer en generell smerte. Jeg ble som sakt henvist til fysioterapeut og skal nå trene veldig lett i 6 uker før jeg gradvis øker styrketreningen. Det ble fastslått at hvis smertene oppstår innenfor en tidsramme på 6 måneder skal det vurderes en artroskopisk fjerning av plica. 

Mitt spørsmål er da, hva vil du anbefale meg å gjøre? Dette går hardt utover min utdanning og jeg blir aldri å slutte å trene tungt på bein (skal stille som kroppsbygger etter plan i 2013). Skal jeg stille meg i kø for operasjon eller begynner rehabilitering for å se om smertene forsvinner slik som henvist av ortoped? Har litt bekymring over at disse smertene kan komme tilbake på ett senere tidspunkt hvis jeg velger og ikke operere.

Takk for svar av fagpersonell =)

Hilsen André
“No citizen has a right to be an amateur in the matter of physical training…what a disgrace it is for a man to grow old without ever seeing the beauty and strength of which his body is capable.” - Sokrates
Treningslogg
Bildelogg

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #247 : 15. september 2011, 08:34 »
Hei Bluebearworkout.

For å hjelpe din bekjent kan du til å begynne med lese denne artikkelen: http://www.fysioterapi.org/index.php?id=66
Den er skrevet/redigert av PFF (Privatpraktiserende Fysioterapeuters Forbund).

Når det gjelder nakkemuskulaturen ville jeg tatt utgangspunkt i å redusere spenningen, fjerne triggere og forlenge den muskulaturen som fester på skallebasis. Videre er det en mulighet å gi leddmobilisering i en høy, rytmisk dose, som vil kunne modelere smertefyringen i nervesystemet.
Videre ville jeg satt vedkommende i trening, slik at han/hun kan opparbeide en mer homogen, sterk og funksjonell muskulatur.

Totalt sett tror jeg dette vil kunne bedre situasjonen betraktelig. Man skal heller ikke overse låsninger i columna.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut



Mjo, kan vel kjøre på med et spørsmål.

Har en bekjent som sliter med cervikogen hodepine, når jeg tøyer på sternocleidmastoideus så kommer smerten som skytende stråler oppover tinningen og vedkommende blir veldig svimmel.. jeg er litt rådløs, men vil gjerne hjelpe. Har du noen tips?
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #248 : 15. september 2011, 08:44 »
Hei Mnm

For det første må man lokalisere hvilken muskulatur det dreier seg om. Se på følgende bilde: http://www.sports-injury-info.com/hip-flexor-injury.html
Er det snakk om lårdelen (grønn) eller hofte-delen (rød og blå).

Dersom svaret er grønn, altså rectus femoris, ville jeg relativt kjapt forøkt å nåle bort triggere der, ad modum Dry Needling. I veldig mange tilfeller vil dette alene gjøre situasjonen betydelig bedre. Når det gjelder Iliopsoas (blå og rød) tenker jeg det er hensiktsmessig med tøyninger og spesifikk trening av muskelene. Denne er vanskeligere å få behandlet direkte med nåler, som er en effektiv behandlingsmetode.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut

Hei

Jeg har relativt plutselig fått veldig vondt i venstre hofteleddsbøyer (trolig)
Løper mye i tungt terreng, og for to dager siden kjente jeg litt murring. Men ikke vondt, bare litt ubehagelig. Dagen etter løp jeg konkurranse, og ble mye verre da. Skulle selvfølgelig ikke løpt, men vanskelig å la være... Aldri hatt lignende problemer tidligere.

Hvis jeg står oppreist, og løfter låret (som i å gå opp en trapp) gjør det veldig vondt.

Har du peiling på hva dette kan være? Og hva jeg eventuelt kan gjøre for å bli raskere bra igjen.
Har du noe tips om alternaltive treningsformer? Løping er definitivt utelukket en stund fremover...
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget Herculez

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #249 : 15. september 2011, 20:04 »
Hei!

Fikk en vridning på fotballtrening for 3 uker siden. Gikk straks til kiropraktor som sa jeg hadde vridd bekkenet ut av ledd elnl. Han "knakk" det så på plass igjen og sa det skulle bli bra igjen etter 2-3 dager uten trening. Trente så etter 3 dager, og måtte gå av fotballbanen med enorm smerte på samme sted. Besøkte kiropraktor på ny som sa jeg hadde vridd det opp igjen.. Han knakk det tilbake igjen og sa jeg skulle holde meg en uke uten trening. Nå har det gått en uke uten trening, og jeg kjenner ingen forbedring? Burde jeg gå til kiropraktor igjen, eller prøve ut en annen form får behandling elnl?

takker for svar  Wink
174 cm - 70 kg - 15 år

Markløft: 140 kg
Knebøy: 100 kg
Benkpress: 95 kg

Utlogget Qba

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #250 : 16. september 2011, 16:05 »
Hei Smiley
Har du noen anbefalinger på behandling av beinhinnebetennelse, eller er det bare hvile som gjelder?  Burde jeg dra til fysioterapeut? Smiley

Utlogget JFT96

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #251 : 16. september 2011, 18:19 »
Hei!
Har et problem med høyre skulder. Har hele mitt liv hatt en veldig rar skulder, og jeg kan bøye den på en måte sånn at jeg får et slags klikk, spretter ut av et led kjennes det ut som, for så å bevege den enda mer unaturlig.. Men over til spørsmålet mitt.

Fikk litt lett skuldersmerte forrige helg da jeg tok push ups, for så å kjenne det igjenn når jeg trente benkpress på mandag. Bestemte meg da for å ta det med ro litt. Trente igjenn i dag, og jeg klarte personlig beste i benkpress, men da jeg satt stangen fra meg, var det akkurat som en brusk eller noe røyk i skulderen. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det noe mer spesifikk.

Når jeg holder armen rett ut, og beveger den fra side til side, kjenner jeg en slags "stikkende" smerte midt inne i skulderen, rett bak muskelen man har fremst over brystkassen.

Hva kan dette være, og hva kan jeg gjøre? Varme opp skulderen ekstra godt?
Har hatt skulderbetennelse der før, samt en gang kjentes det ut som skulderen poppet ut av ledd.

Takk på forhånd:)

EDIT: Når jeg kjenner noen dager etter kjennes dette voldsomt ut som en sennebetennelse. Dette er noe jeg har vært plaget med tidligere. Hva er best å gjøre? Å hvordan kan jeg motvirke dette i fremtiden?

Utlogget Sigg1

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 318
  • Honnør: 159
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 318

  • Go hard or go home
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #252 : 16. september 2011, 18:43 »
Hei Bluebearworkout.

For å hjelpe din bekjent kan du til å begynne med lese denne artikkelen: http://www.fysioterapi.org/index.php?id=66
Den er skrevet/redigert av PFF (Privatpraktiserende Fysioterapeuters Forbund).

Når det gjelder nakkemuskulaturen ville jeg tatt utgangspunkt i å redusere spenningen, fjerne triggere og forlenge den muskulaturen som fester på skallebasis. Videre er det en mulighet å gi leddmobilisering i en høy, rytmisk dose, som vil kunne modelere smertefyringen i nervesystemet.
Videre ville jeg satt vedkommende i trening, slik at han/hun kan opparbeide en mer homogen, sterk og funksjonell muskulatur.

Totalt sett tror jeg dette vil kunne bedre situasjonen betraktelig. Man skal heller ikke overse låsninger i columna.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut




Hei! Liten digresjon kanskje, men hva ville du som fysioterapeut gjort med en evt. låsning i cervikal her?
Coach - Fast Form //
Sigvar@FastForm.no



188 cm
Alt fra 83-100 kg Wink

Dips: 39  44
Pull-ups: 18  23
Roing på 1. min: 334m 363m 374m

2012:
Oslo Grand Prix 4. plass (Beste nordmann Grin)
Sandefjord Open 4. plass
Fredrikstad Open 5. plass
 -Team Toppform

Osteopatistudent

Loggen: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=110041.0

Utlogget ironlion

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 95
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 95

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #253 : 16. september 2011, 18:54 »
Hei Fysiopatrick. Smiley

Har i noen år slitt med stivhet i øvre del av rygg på høyre side.
Det virker som det kan være Rhomboidene (minor,major) som er konstant anspent, evt trapesius?
Det er kunn på høyre side og skulderen virker mere mobil der en på venstre.
Dette fører på dager der det er virkelig ille til smerter i området som føles stivt, hodesmerter og slapphet og kvalme.

Har hatt en liten tendens til forover rotering men har de siste månedene strekt mye på skuldrene å mener at de har en fin stilling nå, så det skulle ikke være noen grunn for rhomboidene å være i konstant spenn.

Ved egenmasasje med hard ball av rhomboidene/trapezius helt inne ved skulderbladene kan jeg kjenne stikkninger helt opp i framsiden av skulderen.

Stivheten kan til tider kjennes fra ca midt på ryggen og helt opp til nedre del av bakhodet.

ved forsøk på tøyning kjennes det ut som rhomboidene. men det er ikke sikkert dette stemmer.
Still gjerne spørsmål hvis du trenger mere info Smiley

Har prøvd å gi så mye info som mulig.
Hvis du ikke har noen tanker om hva det kan være hadde det vært fint med noen tanker om hvem som kanskje kan finne det ut. naprapat,fysioterapaut,kiropraktor. Det virker jo å være muskulert men har ingen erfaring med disse yrkesgruppene fra før så hadde vært greit med et lite tips om hvor jeg bør henvende meg. Smiley

Ha en fortsatt fin dag. Ironlion Smiley

Utlogget utpåtur

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 63

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #254 : 16. september 2011, 19:29 »
Hei, Fysiopatrick.
Jeg har i det siste hatt en del vondt i forsiden av begge skuldrene etter trening. Har det siste året trent med det dobbelte av roøvelser i forhold til pressøvelser, og pressøvelsene har ikke vært tunge.
Det virker nesten som om forsiden av skulderen (på begge sider) "gnir" inntil skulderbeinet. Skuldrene fungerer fint til hverdagsbruk når jeg har dette, men hvis jeg masserer forsiden av skulderen gjør det vondt. Smerten avtar noe ettersom jeg beveger meg utover mot armen, men er fortsatt til stede.

På forhånd takk!

-Utpåtur

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!