Skrevet av Emne: Tragisk form på styrkeløftere?  (Lest 82760 ganger)

Utlogget Maevar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 676
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 676

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #75 : 31. juli 2010, 17:45 »
Min pappa var med på dette stevnet (Børre borgersen). Han er snart 50 år gammel, og har ikke trent sin kondisjon på gud vet hvor mange år, nettopp fordi han ikke er interresert i å ha kondisjon og han har greid seg helt fint uten det helt fram til i dag. Han driver med benkpress, ikke kondisjon.. Så slutt å kom med slike dårlige anklagelser når du ikke har noe informasjon bak påstandene dine.

Ikke noe informasjon bak påstanden? Det står jo svart på hvitt der at styrkeløfterne som løp er i dårlig form og det er vel ikke noen ukjent sak heller. Greit nok at de ikke trenger det, ser den, det er ikke det de holder på med, men uavhengig av om man trenger det eller ikke så er jo formen på ganske så mange styrkeløftere veldig dårlig.

Utlogget Vadtrudne gîfr

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 436
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 436

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #76 : 31. juli 2010, 18:01 »
Forstår ikke hvorfor mange her blir så krenket. Så å si alle her sier at styrkeløftere er i en tragisk form. Og mange forsvarer det med at de ikke har bruk for å være i god form. Greit, ser poenget dems, så lenge de innrømmet faktumet at formen dems er slik som den er.

Utlogget grizzlysterk

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 958
  • Honnør: 526
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 958

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #77 : 31. juli 2010, 18:54 »
Forstår ikke hvorfor mange her blir så krenket. Så å si alle her sier at styrkeløftere er i en tragisk form. Og mange forsvarer det med at de ikke har bruk for å være i god form. Greit, ser poenget dems, så lenge de innrømmet faktumet at formen dems er slik som den er.

Det vi reagerer på er at vi blir anklaget for noe som totalt irrelevant. Det er omtrendt like dumt som å komme å si at sprintere er dumme fordi en veldig marginalt utsnitt sprintere spillte sjakk og gjorde det dårlig.

Denne gruppen er ikke representativ for styrkeløft. Det er en gruppe mennesker som møtte opp for å ha det gøy. Hadde de gjort det veldig bra så hadde det heller ikke vært representativt.

Videre så er det forskning som viser at man kondisjons trening kan ha negativ effekt på styrkeutvikling. I enkelte tilfeller er det vist at man mister styrke.

Dessuten så gjør du en veldig grov generalisering og det er kanskje noe som er mest irriterende med det hele. Selvsagt er jeg ikke i god form etter din standard. Men å si at alle styrkeløftere. Fra klasse 56 til 110 i norge er i dårlig form er rett og slett feil. Det er mange av de som har god kondis og god relativ styrke i beina. De vil derfor sansynligvis være ganske raske og. Jeg fatter ikke at det går ann å gjøre en antagelse som du gjør her på så dårlig data.

Seriøst! Hvor gammel er du?

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #78 : 31. juli 2010, 19:10 »
For å være litt sakelig mente Ove Derås (tidligere utdanningskonsulent i NSF og ressurs) at aerob kapasitet behøvde å være på ca 20% av maks of anaerob på ca 40%.

Hvis 100% aerob kapasitet vil være em vinner på 5000 meter. De hadde første 1000 meter på ca 170 sek. Det vil si at at styrkeløfter (om den hadde vært like lett skulle passert på) 170 x 5 = 850 sek /1000 meter. På 800 meter blir dette 680 sek = 11 min 20 sek.

Hvis 800 meter regnes som en 100% anaerob disdanse skulle tiden halveres som blir 5 min og 40 sek.

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #79 : 31. juli 2010, 19:10 »
Forstår ikke hvorfor mange her blir så krenket. Så å si alle her sier at styrkeløftere er i en tragisk form. Og mange forsvarer det med at de ikke har bruk for å være i god form. Greit, ser poenget dems, så lenge de innrømmet faktumet at formen dems er slik som den er.

Hva er dine resultater på disse øvelsene? Kansje det finnes noen styrkeløftere som har lyst på en duell?
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Vadtrudne gîfr

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 436
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 436

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #80 : 31. juli 2010, 19:43 »
Den grove generaliseringen jeg gjør er jo fullstendig riktig.


Hva er dine resultater på disse øvelsene? Kansje det finnes noen styrkeløftere som har lyst på en duell?

Ja, kanskje det finnes noen her. Mest sannsynlig hadde de løpt etter meg i 800 meter i raseri og frustrasjon og har lyst til å brekke alt av bein i min kropp. Hva sier jeg, de hadde løpt etter meg i maks 100 meter og så enten tatt meg eller gitt opp.

Utlogget pinglo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 438
  • Honnør: 140
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 438

  • Oslo SK-løfter
Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #81 : 31. juli 2010, 20:31 »
Er det noen slemme styrkeløftere som har vært stygg med deg en gang eller noe? Sad

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #82 : 31. juli 2010, 21:25 »
Det vi reagerer på er at vi blir anklaget for noe som totalt irrelevant. Det er omtrendt like dumt som å komme å si at sprintere er dumme fordi en veldig marginalt utsnitt sprintere spillte sjakk og gjorde det dårlig.

Denne gruppen er ikke representativ for styrkeløft. Det er en gruppe mennesker som møtte opp for å ha det gøy. Hadde de gjort det veldig bra så hadde det heller ikke vært representativt.

Videre så er det forskning som viser at man kondisjons trening kan ha negativ effekt på styrkeutvikling. I enkelte tilfeller er det vist at man mister styrke.

Dessuten så gjør du en veldig grov generalisering og det er kanskje noe som er mest irriterende med det hele. Selvsagt er jeg ikke i god form etter din standard. Men å si at alle styrkeløftere. Fra klasse 56 til 110 i norge er i dårlig form er rett og slett feil. Det er mange av de som har god kondis og god relativ styrke i beina. De vil derfor sansynligvis være ganske raske og. Jeg fatter ikke at det går ann å gjøre en antagelse som du gjør her på så dårlig data.

Seriøst! Hvor gammel er du?
Takk for at du opplyser oss om at Vadtrufne er en idiot uten sidestykke! Wink

(til de som ikke leser alt på forumet, så informerer jeg om at dette er en intern spøk rettet til Vadtrufne) Grin

Utlogget Hezry

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #83 : 31. juli 2010, 21:50 »
javel, formen til styrkeløftere er dårlig, generelt sett, men hva så? skader det noen på noen slags måte? teite anklagelser av folk som har for lite å finne på.

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #84 : 31. juli 2010, 21:52 »
Den grove generaliseringen jeg gjør er jo fullstendig riktig.


Ja, kanskje det finnes noen her. Mest sannsynlig hadde de løpt etter meg i 800 meter i raseri og frustrasjon og har lyst til å brekke alt av bein i min kropp. Hva sier jeg, de hadde løpt etter meg i maks 100 meter og så enten tatt meg eller gitt opp.

Kan ikke du legge ut dine perser da?
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Vadtrudne gîfr

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 436
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 436

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #85 : 31. juli 2010, 21:54 »
Takk for at du opplyser oss om at Vadtrufne er en idiot uten sidestykke! Wink

Hadde det Grizzly hadde sagt vært riktig, så hadde jeg vært det. Men dette er kun oppspinn så er det kun oppgulp.

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #86 : 31. juli 2010, 22:03 »
Jeg skal på ingen som helst måte skryte på meg å være en stor atlet, ei heller idrettsutøver. Jeg prøver likevel å ta noen små steg frem og opp for å bli stadig mer allsidig. Jeg har vært både raskere og spenstigere tidligere, men vurderer på nytt å prøve meg på 60 meter (i konkurranse) hvis jeg får trent litt. Her er en liten film fra gårsdagen hvor jeg trente sprint uten startblokk. Det ser ut som det går seint, men jeg kan love dere at det gikk enda seinere i virkeligheten! Grin

http://www.youtube.com/watch?v=33s7bPFldeY#noexternalembed&feature=channel_page

Imorra vurderer jeg å teste 800 meter igjen for å karre meg under 3 minutter. Selvsagt ønsker jeg å kutte tida betydelig, men jeg trenger nok et vesentlig bedre o2-opptak for å klare det. Med ny sykkel og etterhvert mer oksygen til muskulaturen bør det være mulig...

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget OlavMG

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 226
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 226

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #87 : 31. juli 2010, 22:53 »
Rundt 3 minutter på 800m er vel ikke tragisk dårlig form? Er nok en stor del av norges befolkning som ikke hadde klart det.

Å generalisere som du gjør er bare latterlig, selvsagt vil de beste styrkeløfterne være dårlige på 800m, likens som de beste 800m-løperne er dårlige i styrkeløft. Man må spesialisere seg for å bli god. For å komme til toppen må man nedprioritere kondisjon, men at alle styrkeløftere er i tragisk form, det er jo bare tull. Selv har jeg løpt 3000m på 10:40, og har 215-125-215 som beste løft på stevne, jeg har ofret en del kondis for å bli en bedre styrkeløfter og sist jeg løp 3000m(tidlig i vår) løp jeg på ca.14 min, men jeg syns ikke jeg er i tragisk dårlig form? 

Jeg tror nok den gjennomsnittlige styrkeløftern er i ganske ok form, viss man ser i forhold til hele befolkningen. Og at de beste styrkeløfterne har dårlig kondis, det ser jeg på som ganske logisk, tviler på at noen av de står på pallen i EM/VM og tenker "Faan, jeg er treig på 800m"

Jeg syns ikke man kan si at de er i tragisk form selvom de har dårlig kondis, når man er så overlegen i en fysisk egenskap(styrke), da er jo alle maratonløpere i tragisk form for de kan vel knapt løfte 100kg i knebøy, det blir feil.

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #88 : 31. juli 2010, 23:09 »
3 min er ikke tragisk dårlig, men dårlig er det. 2:30 og nedover er vel ok.

Men kan ikke Vadtrudne gîfr dele med oss hva han gjør på de forskjellige øvelsene (video bevis), så kan vi se hvor mangen styrkeløftere som klarer å matche?
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #89 : 01. august 2010, 00:10 »
Noen toppløftere som var i god (brukbar) form på topp (som jeg husker, sikkert glemt mange): Beate Amdahl, Andreas Hjelmtveit, Roy Brantzæg, Sigve valentinsen (måtte ofte gå en time hver dag i en mnd eller to for å klare 75 kg), Truls Kristensen (syklet store deler av Trheim oslo ) kun uker før stor mesterskap han gjorde det meget bra i og går gjerne lange turer på fjellet. Marius Arnesen som ofte avsluttet økta med 30-60 min på stepperen.

men jeg tviler på at noen styrkeløftere tenker "om jeg hadde vært bedre i 800m hadde jeg blitt bedre styrkeløfter.

Dog har jeg erfart at en av landets beste langrennsløpere i tidlig tennårene hadde like god fremgang som oss andre og han hadde minst 50% bedre restitusjon.

BTW. Noen av mine beste økter (liker jeg å inbille meg selv) var etter 2 timer med hinderløype av Ultra kondisjons lærer Kåre Losnegård. Etter det var det ofte 18 sett med bøy på 40 min.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!