Status biljakt:
I dag testet vi 807 i et trangt parkeringshus. Og det er med blandede følelser vi må konkludere med at både 807 og C8 rett og slett er for brede for oss.
Synd, for vi likte virkelig disse bilene ellers. Det er faktisk første gang på lang, lang tid at sambo måtte ut av bilen for å dirigere, mens jeg snirklet meg inn i parkeringsluken. Parkeringssensorer hjelper ikke på sidene av bilen, så denne blir rett og slett for stor for oss i daglig bruk (Burde vi ha testet dette første gang? Ja. Gjorde vi det? Nei...
). Nå er det jo selvsagt mulig å parkere der det ikke bare er èn liten, ledig luke, men i realiteten skal man jo være fornøyd om det finnes et eneste ledig lite smutthull i Bergen...
Dessuten kan jo fort den store plassen bli spist opp av en som akkurat klarte å snike bilen sin inn der det var litt luft til overs... Slikt blir det bulker av.
Så da er disse to ute av "kampen".
Vi sjekket ekstra grundig bagasjerommet i C4 Picasso også, og også her ble vi litt klokere i dag. Det blir rett og slett for upraktisk til vårt bruk, pga. skrånende vegger. Så da skulle vinneren være 307SW, evt. Outlander når den blir testet? TRODDE vi i alle fall....
Så skjedde det:Jeg gjorde en kjempetabbe hos Citroën-forhandleren. Mens sambo målte og styrte i Picassoen, satt jeg meg for moro skyld inn i en C5. Dumme meg. Sambo kom over og målte og styrte baki C5'en også, og fant ut at det i denne, i motsetning til de andre stasjonsvognene hun har kikket på, faktisk var god plass til hundene med det buret som de trenger. Men hun var litt skeptisk til en slik bil i utgangspunktet. Den er jo ganske lang, faktisk 2cm lenger enn C8, og har lengre akselavstand, men den er til gjengjeld en del smalere. Og siden det var bredden som var det største problemet med C8 / 807, fant hun ut at hun også ville prøvesitte den. Dumme sambo, dumme meg.
Resultat: Det blir ENDA en testkjøring som må utføres! Utrykket til begge to da vi satt oss inn i den første gang var vel ganske likt: "ÅÅÅÅHHHH!"
C8 og 807 var fantastiske å sitte i, 307SW veldig god den og. Men C5 er, med unntak av C6 (som jeg var så heldig å få sitte i i fjor
), det man kan kalle himmelsk!
I tillegg er dette en "ekte" Citroën, som kan heves og senkes med sin hydrauliske fjæring. Dermed eliminer vi bakkeklaringsproblemet. Dyr bil? Ca. 20k BILLIGERE enn C8! Og vesentlig lavere drivstofforbruk! Dog er den en god del dyrere enn 307SW, så akkurat når vi trodde vi nesten var i mål, kan det nok en gang komme en "outsider" i siste liten.
Blir veldig mye for/mot som skal vurderes her... Men først må den prøvekjøres. Er den også kjeipete å parkere, er den nok ikke aktuell. Heller ikke om den bare er LITT bedre å kjøre enn 307SW, den må være såpass mye bedre at det forsvarer prisforskjellen! Dog har jeg mine anelser om at den er det, selv om 307SW var en knallbra bil å kjøre også! For/mot/for/mot/for/mot etc. etc. :
Nå tror jeg jaggu vi snart har testet alle biler som er på markedet! Når selgerne begynner å komme på fornavn med oss, er det vel tegn på at vi, for å si det på en fin måte, bruker god tid i prosessen.
Og vi som i utgangspunktet bare skulle ha en billig bil på grønne skilter... :
Et ordtak som jeg fant på, som er ganske dekkende for oss i denne biljakten, og som kan passe bra etter alle testene våre må være: "Det er ikke vits i å prøve å selge en tysk bil, til en kunde som er frankofil!"
Og Outlander skal være litt av en kanonbra bil for å slå franskmennene tror jeg! Men det kan den jo godt være...