Det er egentlig utrolig logisk det som skjer, i alle fall ville jeg tenkt sånn selv om det var jeg som drev Proteinfabrikken, eller andre slike selskap.
For å ta det enkelt.
Du starter som leverandør av kosttilskudd. Du er leverandør til en subgruppe i samfunnet som har viet seg til ulike avarter av fenomenet bli større/sterkere eller begge to.
Denne gruppe utgjør kanskje et sted mellom 20-50 000 mennesker i Norge. Gjetter bare vilt her nå, for å demonsterer et poeng.
For denne gruppen illustrerer Tommi, Thomas, Jostein og Arild visuellt det poenget som appellerer til denne gruppen: Se på disse gutta. De spiser proteinpulver, se hvor store og sterke de er. Ingen i målgruppa blir skremt av deres fysiske utseende, tvert i mot lengter de etter ulike variasjoner over samme fysisk, til ulik grad selvsagt.
så har vi den andre gruppen: Resten av dem som trener. Disse utgjør omtrent 2 millioner potensielle kunder. Også her et tilfeldig tall for å illustrere et poeng. Med andre ord:Treffer du ti prosent av disse potensielle kundene i gruppe 2 er det mer enn om du treffer alle i gruppe 1.
Utgiftene og kostnadene med å snakke til begge grupper vil jeg tro er mye likt. Reklame i passene blad koster det samme.
men skal du snakke til gruppe 2 kan du ikke sleppe løs kjøttmonster på dem. De vil ikke bli sånn. De er ikke opptatt av smerte, av stål og å presse seg til det ytterste i gymmet. De vil bli bedre til å sykle Oslo-Trondhjem, de vil gå Birkebeineren. Stramme opp, gå ned i vekt, bli i bedre form osv osv osv.
De er vanlige folk, som ikke har et forhold til verken Arnold eller Ronnie. Disse menneskene er ikke ikon for dem, de er freaks.
Ser de Tommie stå med en shake og si: tommelen opp for denne så tenker disse folka: Sånn vil jeg ikke bli. Jeg vil ikke ha så mye muskler. Så kommer assosiasjoenen til bol og sånt i tillegg.
det en potensiell kunde i gruppe to sitter igjen med: Dette er ikke for meg.
La oss nå si du er eier av et sånt selskap:
Hva gjør du?
Prøver du å kapre 10 prosent av gruppe 1, eller går du for gruppe 2?
Nettopp. Og det er den fasen Proteinfabrikken er inne i. Reklame i store medium, f.eks. i sammenheng med sporten på Tv2 har jeg sett i alle fall, annonser i magasin osv. Og en profil som dreier seg mot restitusjon, kondisjonsidretter, mosjonister, damer som vil ned i vekt osv. Kort sagt:
Kosttilkuddsbransjen er på vei ut av kjellergymmet, og ut i skiløypene, svømmehallene og treningskjedene. Det er i ferd med å bli allemanseie.
Kjernegruppene beholder de uansett. Vi vil ha vårt pulver, og driter i om det er en bygger som holder spannet i annonsen, eller om det er Thomas. Sad but true.
Så jeg tror ut fra et bedriftsøkonomisk synspunkt at dette er riktig, og nesten uungålig for dem. Skal du gå mainstream må du få tak i folk som Thorkildsen , Bjørndalen osv. Det er disse folket hyller, ikke byggere og strongmen. Ennå i alle fall.
Ikke enig.
Hvorfor ikke beholde begge deler , samtidig? Store gutta og den alminnelige mannen gata og kjøre marketing på det. Med riktig strategi og marketing hadde de fått til det. De sitter på pengesekken... Eller kanskje de ikke har råd til det uansett, kan jo virke sånn ettersom de ikek lenger er å se på TV-reklame. Noe har skjedd, og det at disse kompetente menneskene forlater en av norges største kosttilskudd aktører vil de merke.