Skrevet av Emne: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?  (Lest 40838 ganger)

Utlogget mamma

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 323
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 323

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #180 : 26. mars 2008, 10:29 »
Uten. Enklere timing og bedre tid på stevnet, mer forutsigbart eget resultat, endring av vektklasse kan gjøres uten frykt for at drakter ikke skal passe, kunne reise på stevner uten å betale overvekt på fly. Wink


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Verdensmester 2006

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #181 : 26. mars 2008, 10:30 »
Uten. Enklere timing og bedre tid på stevnet, mer forutsigbart eget resultat, endring av vektklasse kan gjøres uten frykt for at drakter ikke skal passe,
og de samme momentene gir en ekstra dimensjon til idretten. (Sier en som syns utstyr kkan være sabla artig å løfte med)

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #182 : 26. mars 2008, 22:43 »
Vedr spm om hva man VILLE ha valgt; (forøverig et spm som insinuerer at man er viljeløs) Jeg har valgt fra dag en det er en vill følelse. Jeg vil sammenlikne det med å ha ordinær og vill sex (vill sex er løfting med utstyr).


Jeg skjønner ikke hvor raw løfterne ikke lager eget forbund? Jeg er lei av denne diskusjonen fordi alt blir bedre med mer hk, bedre mobiltelefoner, bedre tv, bedre ski, bedre klær, bedre mat osv.

 I’m in here for fun, this does NOT define me.

Tror faktisk at jeg fint skulle klart å økt til 700 kg uten utstyr i løpet av to til tre år dvs. 250- 185- 265 men det er helt uinteressant fordi jeg er en hobby IDRETTSMANN og idretten er styrkeløft. Mine perser settes med det utstyret, den teknikken og de stimuli som er lovelig og gir meg best resultat. I styrkeløft som IDRETT løfter man med det utstyret som gir mest kg og er mest skadeforbyggende.

Jeg hadde aldri stilt opp i en storslaolom renn med sløve stålkanter, uten glider og i stor bobledress. Er det rart det finnes krig i verden.

Raw løftere lag deres egen verden som dere tydeligvis er i å lag eget forbund eller still på tinget og foreslå raw serie.

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #183 : 26. mars 2008, 23:01 »
Shopaholic ;-)

Uten. Enklere timing og bedre tid på stevnet, mer forutsigbart eget resultat, endring av vektklasse kan gjøres uten frykt for at drakter ikke skal passe, kunne reise på stevner uten å betale overvekt på fly. Wink

Utlogget mamma

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 323
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 323

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #184 : 27. mars 2008, 16:12 »
Shopaholic ;-)


 blush Avslørt. Innrømmer at bagasjen som regel veier betydelig mer på hjemtur enn på tur til stevnet selv om jeg har med meg det samme utstyret begge veier. Men det hadde vært mye mere ledig plass i bagasjen til shopping hvis løftingen foregikk i tanga og T-skjorte...... Eller så kan man jo prøve å stole på at draktene holder så man ikke behøver å ta med seg reservedrakter i alle øveøser. Jeg har ALDRI opplevd å ryke en drakt på et stevne, men tror du jeg tør la være å bære med meg dobbelt av alt for sikkerhets skyld? Nei da, man pakker og pakker!


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Verdensmester 2006

Utlogget Mr Melk

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 272
  • Honnør: 783
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 272

  • Smag på melkå fra mannapattane mine din ongkalv
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #185 : 27. mars 2008, 16:27 »
Uten,simpelthen fordi du da opererer med din faktiske styrke.Du slipper i tillegg en masse ekstra stress og tull..Men (alltid et men) det er fantastisk rått å kjenne på vekter en ikke er i nærheten av en gang uten (les:knebøy) Smiley
240-190-240 og merræ kåmme



Pianuddsmørr og farsa...

Suveren magetrening:

http://www.youtube.com/watch?v=qZytVCs4fzI

http://www.bjorns-gym.no/

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78721.0

Det er veldig relevant min gode mann da du kan gå inn for det med kropp og sjel og gnisten til Lance armstrong og likevel bare se ut som en liten unge som preller av bicepsen min.

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #186 : 27. mars 2008, 17:10 »
Tviler jeg sterkt på når draktløfterne som regel må anstrenge seg noe enormt bare med å få satt seg ned.

Har du noengang prøvd?
På snittet er det kanskje 15 kg å hente på drakt. Like så mye å hente på bare belte.

Belte er skadeforebyggende. Det kan du ikke bestride.


Dersom man skal unngå skader, skal man ikke løfte så tungt at man trenger belte. Dersom man velger å løfte tungt, så vil belte være skadeforebyggende. Samme med drakten. Opplevd det selv i benkpress. Snakk om småskade i bryst/skulder, benskjorten eliminerte problemet. Mange sliter med knær, og knebind fungerer lindrende.

RAW-løftere gjør noe fundamentalt annerledes, de løfter uten utstyr. Altså de løfter vekter som kroppen klarer å løfte – ikke vekter som kroppen er avhengig av drakter, bind og skjorte for å klare Wink

Du ser ikke at jeg både er raw-løfter og utstyrsløfter?
Jeg løfter like mange løft pr. år som en som løfter uten utstyr, men jeg løfter nok litt færre løft på over 90% av min 1rm uten utstyr enn for eksempel du gjør som utstyrsfri.
Dersom det arrangeres utstyrsfrie stevner, vil utstyrs løftere ikke få muligheten til å bruke utstyret. Norges meststrene ville i 99% av tilfellene fremdeles vært de samme. Kommer ingen vei uten grunnstyrke. 


Du lyver ikke om din reelle styrke hvis du faktisk forteller hva denne er, nei.

Hvem lyver om sin reelle styrke? Har du noen eksempler?  Smiley
Jeg kan ikke løfte 240 kg uten utstyr i knebøy, og jeg trener med 100-150 kg som regel i den øvelsen. Min reelle styrke er særdeles lett å gjennomskue Wink
Jeg ser ikke ut som en som løfter 240 kg i knebøy heller, så jeg vil ikke drite meg ut å si at jeg har dette uten utstyr.

Har ingen ting imot de som velger å løfte Uten utstyr eller raw som det heter på engelsk, men jeg blir ikke mer imponert over løfting uten utstyr. Ser ingen grunn til å fremheve dette som noen form for ekte styrkeløft. For det er tilatt med utstyret, og som en konsekvens brukes dette.
Synes WPO er litt annerledes, fordi de ikke utfører løftene på samme måte.
Knebøyene er skyhøye, benkpressene er uten stopp og markløft er uten skikkelig utrettning i mange tilfeller. 

Det ligger jo en meget bra sticky om utstyret i styrkeløft i denne delen av forumet, skrevet av Einar Gilberg som er stor motstander av utstyret. Det er ingen hemmelighet at det brukes utstyr i styrkeløft. Alle som er over middels interresert vil enkelt finne ut hva man kan hente på utstyret. Og da kan man begynne å sammenligne seg med disse resultatene. Eneste måte å vite for sikkert er å prøve selv.
Det er ingen tvang med utstyr, men dessverre er det en forutsettning for å oppnå de beste resultatene.

Løfter man uten bør man gjøre det, men å rakke ned på et hjelpemiddel som er tilatt synes jeg blir sært.
Jeg rakker ned på doping, hver eneste sjanse jeg får. Jeg rakker ned på bruk av doping i sporter hvor det ikke er tilatt, det er forskjellen. Dersom reglene tillater dette aksepterer jeg det. Jeg elsker å se strongman på eurosport jeg. Vet jo hva som ligger bak (noe) av styrken.

Oddbjørn oppsumert bra Smiley
Demokratiske vedtak har bestemt reglene vi konkurrerer under. Jeg tilpasser meg disse.
Man kan gjerne jobbe for å endre på reglene, men jeg tror det finnes bedre måter å gjøre det på enn å rekke ned på utstyret som er tilgjengelig for alle.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Skinn og bein

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 22

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #187 : 28. mars 2008, 10:10 »
Honnør til Ivrig Pingle (syns dog det er et noe misvisende navn) for godt og saklig innlegg i en endeløs diskusjon!
I`d rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy -Tom Waits

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #188 : 28. mars 2008, 13:35 »
Jeg tror muligheten er mange for deg å stille på stevne i ureglementert utstyr som tanga og t skjorte ;-))

Tilbake til tråden: selv tar jeg med meg egen bag (STOR) når jeg skal ha utstyr treninger. Tre ulike belter, tre ulike par sko, to kb drakter, to -tre BP skjorter og 2 markløft drakter, fire par knebind, magnesium, suit slip ons, shirt slip ons, video stativ, kamera osv. Klart det tar plass men det er et valg. Om jeg husker rett så løfter du ikke mange økter med utstyr fordi:
1) kneplager som gjøre det vondt med knebind, Og du synes ikke det er noe poeng med bare drakt
2) BP skjorte; det er ikke alltid folk til å hjelpe deg.
3) Du er vel ikke veldig glad i utstyret selv om jeg hjelper deg med noen heftige rabatter.

blush Avslørt. Innrømmer at bagasjen som regel veier betydelig mer på hjemtur enn på tur til stevnet selv om jeg har med meg det samme utstyret begge veier. Men det hadde vært mye mere ledig plass i bagasjen til shopping hvis løftingen foregikk i tanga og T-skjorte...... Eller så kan man jo prøve å stole på at draktene holder så man ikke behøver å ta med seg reservedrakter i alle øveøser. Jeg har ALDRI opplevd å ryke en drakt på et stevne, men tror du jeg tør la være å bære med meg dobbelt av alt for sikkerhets skyld? Nei da, man pakker og pakker!

Men alt er relativt. Jeg var EN tur på ski i påska og husket veldig godt hvordan Norges favoritt idrett var. Jeg måtte da ha 6 par ski, og omstrukturere glide osv kvelden før for at skien skulle gå fort nok. utstyret kostet alene 50 000 kr i året og da har jeg ikke tatt med kostnadene for alle døgnene på ski før jul iberegnet. de som hadde litt rike foreldre/ foreldre som prioriterte dette/ sponsor avtaler hadde bedre utstyr enn meg. Slik er det fortsatt. Er dette riktig? Ja samme spørsmålet er relevant der. Er det løperne med riktig utstyr som vinner? Er det ustyret som vinner? Ja de som fikk bedre plasseringer enn meg hadde alltid bedre utstyr, MEN de hadde ofte en bedre trener, fikk mer støtte hjemmefra, flinkere konkurranse psyke, taktisk smartere og i noe grad teknisk bedre (dog teknikk er avhengig av riktig utstyr). Dermed er jeg tilbake til at man må faktisk ha styrken og teknikken for å utnytte den muligheten styrkeløft utstyr stiller, MEN man må også ha godt treningsmiljø, gode trenere osv. Derfor er det IKKE utstyret som er det som er forskjellen på en vinner og en sisteplass.

For ordens skyld, jeg personlig synes det er artig å med ustyr fordi det lar meg:
-   Løfte mer
-   Kjøre raskere
-   Springe raskere
-   osv

Utlogget mamma

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 323
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 323

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #189 : 28. mars 2008, 15:26 »
Overvektsproblematikken gjalt ikke akkurat trening da, jeg har heldigvis aldri opplevd at treningsbagen har blitt veid og noen har forlangt penger per kilo overvekt. Sjelden man reiser med fly til trening, og jeg har van med tillatt maksimalvekt 3,8 tonn så her er det få begrensninger. Ikke blir det så mye shopping på trening heller. Og siden jeg er sterkere enn de fleste på treningen er det få som tør å antyde overvekt på noe annet enn bagen... Grin

Å trene med utstyr vil jeg tro er mindre problematisk for de fleste, treningen kan jo greit legges opp så det ikke er fullt utstyr i mer enn en øvelse samme trening. Og så tar man den tiden man mener man trenger for å få på seg utstyret og mellom løftene fordi det ikke finnes løfterekkefølge og tidsfrister. Eneste begrensningen blir da at man bør ha folk til å hjelpe seg med utstyret, men heldigvis er det relativt få som må trene helt alene uten mulighet til å avtale med potensielle hjelpere når det skal trenes med utstyr.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Verdensmester 2006

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #190 : 28. mars 2008, 15:44 »
Honnør til Ivrig Pingle (syns dog det er et noe misvisende navn) for godt og saklig innlegg i en endeløs diskusjon!

Hvor blir det av denne honnøren?  Wink

Misvisende navn  what
Jeg er Ivrig på mange arenaer enda jeg  Grin
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget ARH

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 763
  • Honnør: 504
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 763

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #191 : 28. mars 2008, 22:46 »
I styrkeløft i Norge kommer en ingen vei uten utstyret i hvertfall. Wink

Jeg har jo bare 5 kg. til å løfte i knebøy så er jeg og Kris24 på samme styrkenivå i knebøy. Smiley
(Undertegnede har vel sjelden vært over 110 kg. i knebøy uten utstyr.)


En dag går Kris24 og Alexander tur. Plutselig faller et tre over dere. Mirkakuløst ender treet akkurat på nakken uten at dere ødelegger dere. Dere blir nøtt til å "knebøye" det opp. Mens Kris24 tar en lett 10er på den 150 kgs trestammen, ligger du sammentrykt under treet og skriker etter knebindsurreren din. Hvem er sterkest da?  biggrin
Nidelv Vektløfting, Trondheim

Treningslogg

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #192 : 28. mars 2008, 23:13 »
Det er nok flere enn du tro som har problemer med å få hjelp med utstyret.

Overvektsproblematikken gjalt ikke akkurat trening da, jeg har heldigvis aldri opplevd at treningsbagen har blitt veid og noen har forlangt penger per kilo overvekt. Sjelden man reiser med fly til trening, og jeg har van med tillatt maksimalvekt 3,8 tonn så her er det få begrensninger. Ikke blir det så mye shopping på trening heller. Og siden jeg er sterkere enn de fleste på treningen er det få som tør å antyde overvekt på noe annet enn bagen... Grin

Å trene med utstyr vil jeg tro er mindre problematisk for de fleste, treningen kan jo greit legges opp så det ikke er fullt utstyr i mer enn en øvelse samme trening. Og så tar man den tiden man mener man trenger for å få på seg utstyret og mellom løftene fordi det ikke finnes løfterekkefølge og tidsfrister. Eneste begrensningen blir da at man bør ha folk til å hjelpe seg med utstyret, men heldigvis er det relativt få som må trene helt alene uten mulighet til å avtale med potensielle hjelpere når det skal trenes med utstyr.

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #193 : 29. mars 2008, 15:34 »
En dag går Kris24 og Alexander tur. Plutselig faller et tre over dere. Mirkakuløst ender treet akkurat på nakken uten at dere ødelegger dere. Dere blir nøtt til å "knebøye" det opp. Mens Kris24 tar en lett 10er på den 150 kgs trestammen, ligger du sammentrykt under treet og skriker etter knebindsurreren din. Hvem er sterkest da?  biggrin
Uten sammenligning forøvrig.
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #194 : 29. mars 2008, 16:06 »
Til alle som mener RAW-løfting er med belte:

En utøver klarer 200kg i knebøy med belte, men klarer bare 180kg uten belte. I dette eksemplet tjener utøveren 20kg på beltet, og det tror jeg er høyst realistisk. Det jeg ikke forstår, er hvordan beltet ikke blir ansett som utstyr av flere, da det gir mange kilo på et løft som f.eks knebøy og markløft. I mine øyne er belte utstyr, som den gjengse styrketrener IKKE behøver. "Skadeforebyggende" vil sikkert mange rope da. Jeg svarer da, nei. Behøver man belte, har man overskredet hvor mye vekter kroppen kan håndtere. Et solid buktrykk kan trenes opp, som alle andre muskler kan. Buktrykk er jo bare evnen til og kontrahere musklene i buken(mage/rygg/mellomgulv).

Men i styrkeløft er utstyr helt greit, da reglene tillater dette. Å stille RAW da, er egentlig bare dumt. Hvem ville stilt opp på tremila med smørefrie ski? Nemlig Wink
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!