Skrevet av Emne: Mulige regelendringer i styrkeløft  (Lest 9884 ganger)

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #15 : 17. mai 2009, 14:58 »
Mine forslag:

* Kutt alle kosmetikkregler
* Forby drakter
* Armene utenfor knærne i mark
* Ha et belte på benken som strammes rundt øvre mage og benk( slik at vi ikke får disse latterlige 10cm løftene)
* Påby markedsføringskurs til alle i forbundet  Wink
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget BAs

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 426
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 426

Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #16 : 17. mai 2009, 22:23 »
Antar at det planlegges en gjennomgang av forslag til endringer i det internasjonale lovverket i forbindelse med NM. I hovedsak tror jeg det vurderes forslag knyttet til utførelse av løft, dvs grunner til å underkjenne ol.

Ikke realistiske forslag er blant annet å redusere antall vektklasser - og å forby utstyr.
Realistiske forslag kan være estetiske som mageløft og nedoverbevegelse i benk.

Innføring av "hele" rompa på benken ved start av løftet og hele fotsålen i gulvet under hele løftet er, slik jeg har oppfattet det, innført for å redusere/forsøke å forhindre løft på 0,5 cm fra løftere som ligger i ekstrem bro.

...men som janbdidelido skriver: er det noe du mener bør endres har du mulighet til å påvirke nå.
Medlem av OSKs styrketrimlag

Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #17 : 17. mai 2009, 23:11 »
jan b som president er mitt forslag.
gilberg som konsulent for hvilket utstyr som skal brukes.
gundersen som reklame ansvarlig: se tråden om styrkeløftkalendere så skjønner dere hvorfor.

og ja sist men ikke glemt.

bull-hansen som ansikt utadd : instant suksess,styrkeløft kommer til og nå nye høyder. svend viking karlsen må arrangere VPC 2010 : viking powerlifting challenge

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #18 : 17. mai 2009, 23:27 »
jan b som president er mitt forslag.
gilberg som konsulent for hvilket utstyr som skal brukes.
gundersen som reklame ansvarlig: se tråden om styrkeløftkalendere så skjønner dere hvorfor.

og ja sist men ikke glemt.

bull-hansen som ansikt utadd : instant suksess,styrkeløft kommer til og nå nye høyder. svend viking karlsen må arrangere VPC 2010 : viking powerlifting challenge

Bull-Hansen jobber jo etter prinsippet: All pr er god pr.
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #19 : 18. mai 2009, 00:55 »
Mageløftregelen og nedoverbevegelse.
Ellers er alt nokså bra  Cool
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #20 : 18. mai 2009, 01:02 »
Jeg stortrives med reglene der jeg løfter Grin
Non Plus Ultra

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #21 : 18. mai 2009, 01:11 »
Jeg stortrives med reglene der jeg løfter Grin
Stortrives du med å vaske gulvet etter å ha brukt magnesium der du løfter også? Wink
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #22 : 18. mai 2009, 01:12 »
Stortrives du med å vaske gulvet etter å ha brukt magnesium der du løfter også? Wink


Nei!  Men det er noe alle som bruker magnesium må, så det er greit Wink
Non Plus Ultra

Utlogget Simen..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 300
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 300

Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #23 : 18. mai 2009, 09:55 »
Fjern:
-Mageløft
-Skjev utretting i benk
-Nedoverbevegelse i mark

Dog kan jeg se nødvendigheten av nedoverbevegelse i bøy/benk og det har jo med sikkerheten for løfteren når det kommer til om spottere kan ta stanga. Skal du fjerne regelen helt så ser jeg for meg mange flere henvendelser hos juryen om omforsøk fordi at spotterne tok stanga for tidlig. Da må isåfall regelen gjøres om til at den blir som utretting i benk, at mindre nedoverbevegelse er lov, og da blir det masse skjønn inne i bildet igjen. I mark derimot finnes det ikke noe slikt å ta hensyn til og det er direkte latterlig at man ikke kan gjøre en mark mer spektakulær ved å alikevel klare løftet med en nedoverbevegelse.

Og om det er sånn at man skal ha møte med norske dommere så mener jeg det er på tide at det her i landet blir tatt opp om grepet i bøy for her er det enkelte nordmenn som legger seg på en helt annen linje enn absolutt alle internasjonale dommere. Med grepet så mener jeg om tommelen må låse stanga eller ikke. Jeg har aldri blitt dømt på dette selv, men en klubbkompis, samt Olaf Dahl, har fått trøbbel på A-NM pga dette. På alle mine internasjoanle stevner (nordisk-em-vm på junior-nivå) har jeg aldri sett en eneste dommer som så mye som har kommentert dette. Her i Norge derimot er det forskjell fra dommer til dommer.



Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget haraldaa

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 591
  • Honnør: 192
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 591

Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #24 : 18. mai 2009, 10:14 »
Ser flere ytrer ønske om å fjerne alt utstyr. Skjorter og drakter er jeg med på, men håndleddsbind, belte og knebind bør etter min mening beholdes. Ellers blir det NM i brokk, kneskader og slitne håndledd. Vi har slikt utstyr å takke for at styrkeløft har mindre skader enn feks bordtennis. Skal heller ikke se bort fra at drakter også har en skadeforebyggende effekt...

Syns ellers gammern har et par-tre gode poeng lengre opp på denne siden.
Stevneperser: 240-200-270. 
Norsk mester i vektklassehopping.
Treningsperser: Benk 207,5kg (Videos s 75) . Mark 285kg. Perser uten utstyr 200 i benk, 260 i mark.
Sølv i benk-Nm -09 M5 82,5kg klassen. 7.plass NSM 2000 (listefyll). Sykla "Den store styrkeprøven" Trondheim-Oslo for lenge siden.  Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82315.1110

Utlogget BAs

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 426
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 426

Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #25 : 18. mai 2009, 10:31 »
Og om det er sånn at man skal ha møte med norske dommere så mener jeg det er på tide at det her i landet blir tatt opp om grepet i bøy for her er det enkelte nordmenn som legger seg på en helt annen linje enn absolutt alle internasjonale dommere. Med grepet så mener jeg om tommelen må låse stanga eller ikke. Jeg har aldri blitt dømt på dette selv, men en klubbkompis, samt Olaf Dahl, har fått trøbbel på A-NM pga dette. På alle mine internasjoanle stevner (nordisk-em-vm på junior-nivå) har jeg aldri sett en eneste dommer som så mye som har kommentert dette. Her i Norge derimot er det forskjell fra dommer til dommer.

Mener kravet om tommel rundt stanga kom etter et vm hvor flere "mistet" stanga i benk. Med innføring av sikkerhetsstativ i benk er det vel ikke behov for regelen om tommel rundt stanga.
Medlem av OSKs styrketrimlag

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #26 : 18. mai 2009, 10:37 »
Mener kravet om tommel rundt stanga kom etter et vm hvor flere "mistet" stanga i benk. Med innføring av sikkerhetsstativ i benk er det vel ikke behov for regelen om tommel rundt stanga.


No pratar Simen om knebøy, og ikkje benkpress. Uansett ser eg ingen grunn til at ein skal ta bort regelen med at ein må ha tommelen rundt i benkpress. Vil tru at det ikkje er noko særleg å sikre ein person som løftar "uten tommel" i benkpress.

Utlogget Simen..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 300
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 300

Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #27 : 18. mai 2009, 11:12 »
Riktig, jeg snakker om knebøy. I benk syns jeg regelen fint kan være der.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget BAs

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 426
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 426

Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #28 : 18. mai 2009, 12:20 »
Sukk. Ser at min formulering ikke var presis.

Jeg mener å huske at regelen om tommel rundt stanga ble innført etter et VM (som hastesak) pga at man var lei av løftere som slapp stanga i brystet under benkpress. Formålet var å beskytte løftere mot seg selv. Regelen ble også gjort gjeldende for knebøy. Putselig var mange opptatt av hvor tommelen var i knebøy.

Derfor: Hvis jeg husker riktig, og i min alder kan det jo skje at jeg tar feil, ble regelen innført for å beskytte løfteren (her kan vel Vidar Tangen eller andre opplyste bekrefte eller avkrefte). Med sikkerhetsstativ i benk er grunnlaget for å innføre regelen borte. Fjernes regelen i benkpress bør regelen også fjernes i knebøy. Dvs at løfteren kan gripe rundt stanga med valgfritt grep i alle øvelser.

ED:
Fra den svenske regleboken:
Knebøy: Händerna kan hållas var som helst på stången innanför eller mot flänsarna på stången och samtliga fingrar måste greppa stången.
Benkpress: Stången skall greppas så att handens översida vetter mot bänkens huvudända och tummen på motsatt sida om stången

Den norske regelboken
Knebøy: Stangen skal holdes vannrett over skuldrene og holdes fast med hender og fingre, og det øverste av stangen skal ikke være mer enn stangens tykkelse  under skuldrenes ytterste kant.
Benkpress: Hendene skal gripe i stangen som ligger i stativet, med tommelfingeren rundt stangen.






Medlem av OSKs styrketrimlag

Utlogget T.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 185
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 185

Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #29 : 18. mai 2009, 12:28 »
IPF om grepet i knebøy:
Hands and fingers gripping the bar.
 
Comment
The fore fingers ( not necessarily the thumbs ) must grip the bar.  Gripping can mean at least all of the last joints on the four digits of each hand.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!