Skrevet av Emne: RAW FOOD - Den ALTERNATIVE Livsstilen!  (Lest 138808 ganger)

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #75 : 13. juni 2009, 01:12 »
Her er en trailer fra en dokumentar om raw food som kan by på mer innsikt.

http://www.youtube.com/watch?v=z3xOU2tLl7g


Her er et klipp om støtte til raw food  fra folk rundt i verden til Markus Rothkrantz (raw food motivator), og jammen er det en nordmann inni der og gitt! Cheesy

http://www.youtube.com/watch?v=qA1CN9WvVJ8&feature=related
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #76 : 13. juni 2009, 01:43 »
Hahahahaha, fy faen jeg ler så jævlig.  Gratulerer med å ha meldt deg inn i matverdenens scientologi-kirke Smiley 
Non Plus Ultra

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #77 : 13. juni 2009, 01:51 »
Han blonde fyren i 40-årskrise verkar meir som ein parodisk karakter spelt av Ben Stiller. Komisk.

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #78 : 13. juni 2009, 01:52 »
Smiley   Om man ser bort ifra å dømme å lete etter noe å le av eller latterliggjøre i filmen, så kanskje man kan få med seg hovedbudskapet i filmene litt bedre! Cheesy
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget OptimusPrime

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 833
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 833

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #79 : 13. juni 2009, 02:12 »
Matverdens svar på jehovas vitne..
Trener jeg også, bare blogger ikke om det.

Utlogget Patti38

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 45

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #80 : 13. juni 2009, 07:00 »
Halleluja!!!     


Folk må gjerne spise hva man vil, på hvilken måte man vil og når man vil.
Folk må gjerne tro på det de vil også.
Det er stor forskjell på å ha en personlig tro/livsstil, og det å ha "vekkelses-tråder" om det.
ALL fanatisme er av det onde!
Fettprosent etter å ha gått ned 16 Kg: 23,2%

Mål for 1 juli 2010: 16%

Utlogget AjaxX

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 676
  • Honnør: 137
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 676

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #81 : 13. juni 2009, 08:00 »
Kan du argumentere mot dette? Klipp og lim fra tidligere i posten.

Poster den her også.
For det første tror jeg du har misforstått litt. Enzymer er jo som du vet proteiner, men ikke alle proteiner er enzymer. Teorien til Raw Food movement er litt skrantende, og så vidt jeg har funnet ut finnes det omtrent ingen gode forskningsrapporter på det.

Raw Food Movement baserer seg på en forsker som het Artturi Virtanen (1895-1973) som viste at enzymer i rå matvarer blir sluppet løs i munnen når grønnsaker(rå mat) blir tygget. Raw Food forkjempere mener derfor at enzymene interagerer med andre substanser (enzymene som kroppen selv produserer), og at nedbrytningen skal bli mer effektiv slik. Forskning derimot, støtter IKKE denne ideèn om at enzymer på mirakuløst vist overlever i magen da pepsin uansett bryter ned nesten alle proteiner, inkludert de som er enzymer.

Henger du med så langt?

Ok, her er påstandene til Raw Food Movement:

1. Kokeprosessen skaper uheldige nye kjemiske stoffer som kan skape sykdom.

- Ja, svidd og overkokt mat kan være kreftfremkallende (blandt annet)  Maillard reaksjonen ( kjent som "Glycation" eller " bruningsreaksjonen") skjer når protein blir opphetet nerme et sukkermolekyl. Lipoksidasjon skjer når protein er nerme spesielle lipider. Noen studier har vist at molekyler som dannes i disse kjemiske reaksjonene kan provosere frem inflammatorisk respons og kan bidra til kardiovaskular sykdom, organskade og nyreskade.

Uansett så er ikke dette forsket nok på, og man vet lite om hvor mye som skal til for å fremprovosere dette. Dessuten er det bare å ikke steke maten så hardt. Problem solved.

2. Enzymer som skal bryte ned mat dør

- Jaha? Dette finner jeg ingen forskning på, og dessuten så brytes alle enzymer og proteiner ned av magesyre.

3. Helbredende

- Vel, helbredende vil jeg si blir helt feil ord, men at rå mat i forhold til overstekt og overkot mat hindrer risikoen for endel sykdommer er jeg enig i.

Så er Raw Food bare bra da? Nei.

Studier har vist at Raw Food dietter var assosiert med laverer tetthet i beinstrukturen som resultat av kalsiummangel(1).
Studier har også vist at ved stor enzymaktivitet i munnen så øker faren for tannråte betraktlig. Det er ikke derfor umulig at du vil få store problemer med tennene dine i fremtiden.

Selv om Raw Food senker LDL og VLDL kolesterol så senker det også det gode kolesterolet HDL. Ikke gunstig.
- Vitamin B12 mangel
- Calcium, D-vitamin, Jern, Protein og kalorimangel.
- Matforgiftning

Studier har også vist at mennesker på Raw Food diett har hatt store problemer med å holde vekten, og i et lang-tidsperspektiv har undervekt vært observert hos de fleste(2)

Hvis man ser på hvilken helsbakgrunn "Linette" som tydligvis styrer med Raw Food i Norge har, så kan man se at hun er Selvutviklingsekspert ( How scientific..) Dataprogrammer og økonom. Og man må jo ikke glemme at hun har, og jeg siterer: " Har sterk intuisjon" Henne må vi da stole på!!
Ser også at denne siden ikke linker til en eneste vitenskapelig artikkel, noe som burde senke kredibiliteten betraktelig.

Når det kommer til din påstand om at du langt i fra lider noen proteinbrist, så tar du nok desverre skammelig feil. Forskning har vist (Jeg trenger ikke å referere til noen forskning, da alle vet at dette er et faktum, og jeg har referert til det mange ganger før) at mellom 1,5 og 2 gram proteiner pr kilo kroppsvekt er optimalt for styrkeutøvere.
La oss si at en person på 100kg skal få i seg så mye proteiner ved å bare spise grønnsaker og nøtter, så vil det tilsvare ca 200gram proteiner. Da må du spise f.eks nesten 7kg Aspargis, eller 10kg sopp, 10kg tomater, eller hvis du skal spise bare nøtter så ender du opp på ca 5-6kg nøtter. Nøtter inneholder imidlertid så mye fett at ved å spise 5kg nøtter så ville du blitt så feit, og fått så store problemer med kolesterol at du aldri hadde rørt en nøtt igjen.

Nå er jeg litt over på vegetarianere her, som hverken kan drikke melk eller spise egg, eller tar noen som helst form for kosttilskudd. Jeg regner ikke med at du kan spise hverken pasta eller ris, da det krever at maten må kokes.
Poenget er at du kanskje ved en ekstremt balansert kost kan klare minimumskravet for proteininntak, men du vil etterhvert mest sannsynlig ende opp med mangel på både det ene og det andre, samt tannproblemer.
Det andre poenget er at ingen her inne, som driver med kroppsbygging eller styrkesport kan leve på en Raw Food diett. Det er eksempler på atleter her inne som er vegetarianere, men det gir ikke så mange begrensninger som Raw Food dietten gjør.



1. Fontana L, Shew JL, Holloszy JO, Villareal DT (Mar 2005). "Low bone mass in subjects on a long-term raw vegetarian diet". Arch. Intern. Med. 165 (6): 684–9

2. Consuequences of a long term raw food diet on body weight and menstruation. Journal of Nutrition, metabolic diseases and dietics


Når det gjelder forskjellen mellom økologiske grønnsaker og ikke-økologiske, så kan man se merkbart forskjell i vitalitet.

Økologisk spire:


Ikke økologisk spire:




Jeg er ikke noe ekspert. Kan du forklare meg hva jeg ser på disse bildene?
Trenigs/bilde logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58975.0

Løft:
ML 1x180kg RAW
BP 3x130kg
KB 1x182,5kg Belte

It burns it rips it hurts, they make you bleed your turn
The chance of a lifetime, how does it feel to be alive?

Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.

Utlogget Neighborhood #2 (Laïka)

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 371
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 371

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #82 : 13. juni 2009, 08:48 »
Hvordan er det når du er ut med familie og venner? Blir du aldri invitert på middag hos andre folk? Prøver du å få de til å begynne med RAW FOOD hver gang du åpner munnen?

'Den ultimate livsstilen' - ja, er vel litt av en livsstil å låse seg inne i sitt eget kjøkken for å spekulere på hvilke varer som er 'godkjent'.
Min teknoblogg: www.teknoweb.no

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #83 : 13. juni 2009, 10:57 »
Halleluja!!!     


Folk må gjerne spise hva man vil, på hvilken måte man vil og når man vil.
Folk må gjerne tro på det de vil også.
Det er stor forskjell på å ha en personlig tro/livsstil, og det å ha "vekkelses-tråder" om det.
ALL fanatisme er av det onde!

Jeg har en tråd om min livsstil fordi jeg ønsker å vekke oppmerskomhet og bevissthet rundt denne kosten. Kalle det vekkelsestråder eller fanatisme, folksmmener dette hra ikkef forstått denne trådens hensikt. Min hensikt er at dette skal ære en infortråd, da jeg kun ønsker å spre ryktet om dette og ikke overtale eller påtvinge noen. Smiley Når folk her spør meg spm rundt kosten så akter jeg å svare og redegjøre!  Om de oppfatter meg som allvitende eller som en gladkristen, ja det er ikke mitt ansvar hvordan andre tolker det jeg skriver.

Jeg startet tråden nettopp for å svare på spm, og jeg må si at jeg synes det er kjempeflott at folk her spør meg, for da gir det me en kjempegod mulighet til å redegjøre hva folk eventuelt ikke vet, har fordommer mot, har misforstått eller genuint vil vite om raw food Cheesy Dette har absolutt ingenting med religion å gjøre. Om ikke annet, så har du/dere ihvertfall lært om en ny livsstil, alle vinner på det! Smiley




Sjokonuss fra en ateist og en sterk tilhenger av Charles Robert Darwin og en jente som stadig er på søk etter logikk.  blush
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #84 : 13. juni 2009, 11:15 »
Kan du argumentere mot dette? Klipp og lim fra tidligere i posten.

Poster den her også.
For det første tror jeg du har misforstått litt. Enzymer er jo som du vet proteiner, men ikke alle proteiner er enzymer. Teorien til Raw Food movement er litt skrantende, og så vidt jeg har funnet ut finnes det omtrent ingen gode forskningsrapporter på det.

Raw Food Movement baserer seg på en forsker som het Artturi Virtanen (1895-1973) som viste at enzymer i rå matvarer blir sluppet løs i munnen når grønnsaker(rå mat) blir tygget. Raw Food forkjempere mener derfor at enzymene interagerer med andre substanser (enzymene som kroppen selv produserer), og at nedbrytningen skal bli mer effektiv slik. Forskning derimot, støtter IKKE denne ideèn om at enzymer på mirakuløst vist overlever i magen da pepsin uansett bryter ned nesten alle proteiner, inkludert de som er enzymer.

Henger du med så langt?

Ok, her er påstandene til Raw Food Movement:

1. Kokeprosessen skaper uheldige nye kjemiske stoffer som kan skape sykdom.

- Ja, svidd og overkokt mat kan være kreftfremkallende (blandt annet)  Maillard reaksjonen ( kjent som "Glycation" eller " bruningsreaksjonen") skjer når protein blir opphetet nerme et sukkermolekyl. Lipoksidasjon skjer når protein er nerme spesielle lipider. Noen studier har vist at molekyler som dannes i disse kjemiske reaksjonene kan provosere frem inflammatorisk respons og kan bidra til kardiovaskular sykdom, organskade og nyreskade.

Uansett så er ikke dette forsket nok på, og man vet lite om hvor mye som skal til for å fremprovosere dette. Dessuten er det bare å ikke steke maten så hardt. Problem solved.

2. Enzymer som skal bryte ned mat dør

- Jaha? Dette finner jeg ingen forskning på, og dessuten så brytes alle enzymer og proteiner ned av magesyre.

3. Helbredende

- Vel, helbredende vil jeg si blir helt feil ord, men at rå mat i forhold til overstekt og overkot mat hindrer risikoen for endel sykdommer er jeg enig i.

Så er Raw Food bare bra da? Nei.

Studier har vist at Raw Food dietter var assosiert med laverer tetthet i beinstrukturen som resultat av kalsiummangel(1).
Studier har også vist at ved stor enzymaktivitet i munnen så øker faren for tannråte betraktlig. Det er ikke derfor umulig at du vil få store problemer med tennene dine i fremtiden.

Selv om Raw Food senker LDL og VLDL kolesterol så senker det også det gode kolesterolet HDL. Ikke gunstig.
- Vitamin B12 mangel
- Calcium, D-vitamin, Jern, Protein og kalorimangel.
- Matforgiftning

Studier har også vist at mennesker på Raw Food diett har hatt store problemer med å holde vekten, og i et lang-tidsperspektiv har undervekt vært observert hos de fleste(2)

Hvis man ser på hvilken helsbakgrunn "Linette" som tydligvis styrer med Raw Food i Norge har, så kan man se at hun er Selvutviklingsekspert ( How scientific..) Dataprogrammer og økonom. Og man må jo ikke glemme at hun har, og jeg siterer: " Har sterk intuisjon" Henne må vi da stole på!!
Ser også at denne siden ikke linker til en eneste vitenskapelig artikkel, noe som burde senke kredibiliteten betraktelig.

Når det kommer til din påstand om at du langt i fra lider noen proteinbrist, så tar du nok desverre skammelig feil. Forskning har vist (Jeg trenger ikke å referere til noen forskning, da alle vet at dette er et faktum, og jeg har referert til det mange ganger før) at mellom 1,5 og 2 gram proteiner pr kilo kroppsvekt er optimalt for styrkeutøvere.
La oss si at en person på 100kg skal få i seg så mye proteiner ved å bare spise grønnsaker og nøtter, så vil det tilsvare ca 200gram proteiner. Da må du spise f.eks nesten 7kg Aspargis, eller 10kg sopp, 10kg tomater, eller hvis du skal spise bare nøtter så ender du opp på ca 5-6kg nøtter. Nøtter inneholder imidlertid så mye fett at ved å spise 5kg nøtter så ville du blitt så feit, og fått så store problemer med kolesterol at du aldri hadde rørt en nøtt igjen.

Nå er jeg litt over på vegetarianere her, som hverken kan drikke melk eller spise egg, eller tar noen som helst form for kosttilskudd. Jeg regner ikke med at du kan spise hverken pasta eller ris, da det krever at maten må kokes.
Poenget er at du kanskje ved en ekstremt balansert kost kan klare minimumskravet for proteininntak, men du vil etterhvert mest sannsynlig ende opp med mangel på både det ene og det andre, samt tannproblemer.
Det andre poenget er at ingen her inne, som driver med kroppsbygging eller styrkesport kan leve på en Raw Food diett. Det er eksempler på atleter her inne som er vegetarianere, men det gir ikke så mange begrensninger som Raw Food dietten gjør.



1. Fontana L, Shew JL, Holloszy JO, Villareal DT (Mar 2005). "Low bone mass in subjects on a long-term raw vegetarian diet". Arch. Intern. Med. 165 (6): 684–9

2. Consuequences of a long term raw food diet on body weight and menstruation. Journal of Nutrition, metabolic diseases and dietics

Jeg er ikke noe ekspert. Kan du forklare meg hva jeg ser på disse bildene?

Vet ikke helt hva du mener med "kan du argumentere mot dette?"  Lips Sealed 

På bildene så ser man forskjell i vitalitet. Her vitalitesforskjellen mellom en rå tomat og en kokt tomat:

Tomaten til venstre er kokt, tomaten til høyre er rå..
 
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget OptimusPrime

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 833
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 833

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #85 : 13. juni 2009, 11:17 »

Sjokonuss fra en ateist

døøøh, du spiser jo ikke sjokolade jo Sad
Trener jeg også, bare blogger ikke om det.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #86 : 13. juni 2009, 11:17 »
Smiley   Om man ser bort ifra å dømme å lete etter noe å le av eller latterliggjøre i filmen, så kanskje man kan få med seg hovedbudskapet i filmene litt bedre! Cheesy

http://www.markusrothkranz.com/

Han gjør det ikke akuratt lett for oss....Han er jo som snytt ut av nesa på en Ben Stiller film.

Han er filmskaper, artist og....drumroll.... HEALER!!


Og på de der "vitalitet-bildene"? Hvordan er de bildene laget? Hvilke type maskin er brukt? En tomat stråler ikke hvis man tar bilde av den.

Sa brura

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #87 : 13. juni 2009, 11:28 »
Hvordan er det når du er ut med familie og venner? Blir du aldri invitert på middag hos andre folk? Prøver du å få de til å begynne med RAW FOOD hver gang du åpner munnen?

'Den ultimate livsstilen' - ja, er vel litt av en livsstil å låse seg inne i sitt eget kjøkken for å spekulere på hvilke varer som er 'godkjent'.

Både min familie og mine venner spiser sjeldent ute, noe jeg er veldig glad for. Jeg har ikke noe sans for at andre fremmede skal lage maten min, jeg har sett og hørt altfor mye som foregår på et kjøkken og hvor/hvordan maten har blitt lagret, tilberedt osv. Det hadde/har jeg følt selvom jeg ikke var råveganer. Men når vi først er ute, så bestiller jeg jo en deilig salat og om jeg har mulighet så smugler jeg inn min egen rå organiske dressing hehe Wink  Og når jeg er hos venner og spiser så kan jeg godt spise kokte grønnsaker om det er det de har, jeg flipper ikke ut av den grunn. Men jeg returnerer til råkost når jeg kommer hjem igjen Smiley Eller så spiser jeg en salat hos dem også Smiley  Hva man spiser har ingenting med det sosiale å gjøre.  Nei, jeg prøver absolutt ikke til å få dem på raw food. Det må de velge selv akkurat som jeg har valgt dette selv.

"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #88 : 13. juni 2009, 11:31 »
Han gjør det ikke akuratt lett for oss....Han er jo som snytt ut av nesa på en Ben Stiller film.
Som to dråper vann. Og han får meg i allefall til å trekke på smilebåndet. Smiley


Og på de der "vitalitet-bildene"? Hvordan er de bildene laget? Hvilke type maskin er brukt? En tomat stråler ikke hvis man tar bilde av den.
Joda, i Tjsernobyl, så.

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #89 : 13. juni 2009, 11:32 »
døøøh, du spiser jo ikke sjokolade jo Sad

Åjo, jeg elsker sjokolade!! Cheesy Jeg spiser sjokolade, karamell og andre godterier!! 100% rått og godt! Sjokolade-shake, sjokolade-smoothie, sjokoladekaker, sjokolade-barer ja MASSE!! Smiley Det finnes ikke noe "vanlige" folk kan spise som jeg ikke kan spise, bare at mitt er uten tilsetningsttoffer, sukker, e-stoffer osv.. naturlig!
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!