Skrevet av Emne: Går ikke opp i vekt...  (Lest 7467 ganger)

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Går ikke opp i vekt...
« #30 : 14. august 2008, 18:20 »
Jeg snakker om et maks protein per dag på mellom 400-600 gram om dagen. Så drit i 800.

Ikke kom med latterlige poeng om å kjøre helkropps program 7 ganger om dagen. Restitusjon kommer jo selvfølgelig med i bilde, for det er jo det man vokser av.

Når man får i seg så mye proteiner så har man iallfall sørget for å få i seg nok. Heller det enn for lite. At 400-600 gram protein kommer til å gå til mer enn å bygge muskler er jo en selvfølge som ikke bør nevnes engang.

Selv har jeg ligger på 400-600 gram om dagen, med enkelte dager som unntak og jeg har ikke lagt på meg mye fett. Selvfølgelig noe, men ikke nok til å kalles feit. En grunn er blandt annet å gjøre kroppen til en "ovn" av termogenisk effekter som kommer av all "fordøyelse" av protein som igjen øker metabolismen.

I gjennom mine 6-7 år med trening hver gang jeg ser folk i virkeligheten (ikke her på forumet) snakke om at de spiser helt konge og at det er så vilt med 200 gram protein om dagen så er dette folk fra samme gym som meg som jeg ikke kan see noen merkverdig forskjell i økning i muskell masse over lang lang tid.

Selvfølgelig vil en som trener gjennom kroppen 4 ganger på 14 dager enn en som trener igjennom kroppen 2 eller 3 ganger på 14 dager. Men 4 ganger på 14 dager er etter min mening maks. Og bare dette krever en enorm og sjelden restitusjons evne etter min mening.

En kar på 70 kg og en kar på 120 kg krever selvfølgelig 2 forskjellige dietter for å legge på seg muskler best mulig. Men det jeg postet for protech har fungert ekstremt bra for meg og mange andre, og han kan vel iallfall prøve det før dere avfeier det.


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Går ikke opp i vekt...
« #31 : 14. august 2008, 18:30 »
Selvfølgelig vil en som trener gjennom kroppen 4 ganger på 14 dager enn en som trener igjennom kroppen 2 eller 3 ganger på 14 dager. Men 4 ganger på 14 dager er etter min mening maks. Og bare dette krever en enorm og sjelden restitusjons evne etter min mening.

Du ser ut til å ha glemt et par ord i den første setningen, men jeg tolker det som at du er uenig med meg og faktisk mener at noen som trener "gjennom kroppen" tre ganger i løpet av to uker pr automatikk trener hardere enn noen som gjør det to ganger i løpet av samme tidsrom? Hvis det er det du mener ber jeg deg vennligst utdype hvordan du kommer frem til den konklusjonen.


Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Går ikke opp i vekt...
« #32 : 14. august 2008, 18:48 »
Du ser ut til å ha glemt et par ord i den første setningen, men jeg tolker det som at du er uenig med meg og faktisk mener at noen som trener "gjennom kroppen" tre ganger i løpet av to uker pr automatikk trener hardere enn noen som gjør det to ganger i løpet av samme tidsrom? Hvis det er det du mener ber jeg deg vennligst utdype hvordan du kommer frem til den konklusjonen.

Ok, jeg skal prøve...

Jeg snakker om da at en som trener igjennom kroppen 3 ganger på 14 dager trener like hardt som en som trenger 2 ganger på 14 dager. De gir selvfølgelig like mye når de er på gymme. Ingen av de 2 feiger ut eller slækker mer enn han andre. Men gir sitt på gymmet.

En muskel kan trenes ganske ofte men avhenger mer av restitusjonen av nervesystemet. Her håper jeg vi er enig.

En som trener la oss si brystet på mandag. På f.eks torsdag er brystet/nervesystemet restituert nok til å ha maks utbytte av en hard økt på bryst igjen. La oss da si at en som trener brystet på torsdag vil utnytte restitusjonen til det fulle. Dog dette er jo selvfølgelig induviduelt.

En persom som har samme restitusjon som personen nevnt over trener brystet på mandag og brystet hans er også klart igjen på torsdag til å ha fullt utbytte av en ny hard økt på bryst. MEN ikke trener brystet igjen før på mandag har da ikke utnyttet restitusjonsevnen maksimalt.

En person som trener igjennom kroppen 80 ganger i løpet av et år og restitusjonen tillater det vil I MINE ØYNE ha vokst mer enn en som bare har trent igjennom kroppen 50 ganger iløpet av et år 50 med samme restitusjonsevne så sant begge 2 har ligger på kalorioverskudd og progresjon på vekter ikke har uteblitt pågrunn av andre årsaker.

Jeg ser ingen grunn til at en person skal la være å prøve å utnytte sin egen restitusjons evne til det maksimale, og det er derfor vi heldigvis må finne ut hva slags splitt og trenings program som fungerer best for oss hver enkelt. Dette tar jo tid men gjelder å prøve seg fram.

Og jeg håper også vi er enige om at når du trener en muskel så tvinger du muskelen til å tilpasse seg den nye belastning og derfor er progresjon så utrolig viktig. En som tvinger muskelene til å tilpasse seg nye vekter 80 ganger i løpet av et år vil etter all logikk vokse fortere enn en som bar tvinger muskelen til å tilpasse seg nye belastninger 50 ganger på et år.

Utlogget Liern

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 529
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 529

Sv: Går ikke opp i vekt...
« #33 : 14. august 2008, 19:02 »
hvis du har trent i 6-7 år burde du skjønne at 400-600g proteiner er bortkasta. da ligger du heller på 2-3g pr kilo kroppsvekt.. og  legger inn resten som fett og karbo.

fullkroppsprogram blir jo trent mellom 6 ganger på 14 dager. om man trener mellom kroppen 2,4 eller 6 ganger på 14 dager har ikke noe å si. kommer helt ann på åssen man legger opp treninga si.

en som har trent igjennom kroppen kun 50 ganger i løpet av året må ikke ha vokst mindre enn en som har trent 80 ganger.. kommer ann på gener, åssen den treninga har funka på den kroppen, kosthold. sikkert mere også.
UNKNOWN

Utlogget Razz_

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 493
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 493

Sv: Går ikke opp i vekt...
« #34 : 14. august 2008, 19:09 »
Siterer Janne fra en annen tård. (kosthold)

Sitat
Anbefalt proteininntak for personer som driver med EKSTREM tung styrketrening er 1,8g, fra Helsetilsynet og Olympiatoppen. Innen idrettsernæring bruker mann fra 1,2-1,8g pr kg kroppsmasse, alt etter type idrett man bedriver. Dette er anbefalinger som også toppidretssenteret bruker, og som da også de norske toppidrettsutøverne får anbefalinger på. Det burde vel også holde for oss Wink

Nuf said!

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Går ikke opp i vekt...
« #35 : 14. august 2008, 20:52 »
Ok, jeg skal prøve...

Jeg snakker om da at en som trener igjennom kroppen 3 ganger på 14 dager trener like hardt som en som trenger 2 ganger på 14 dager. De gir selvfølgelig like mye når de er på gymme. Ingen av de 2 feiger ut eller slækker mer enn han andre. Men gir sitt på gymmet.

En muskel kan trenes ganske ofte men avhenger mer av restitusjonen av nervesystemet. Her håper jeg vi er enig.

En som trener la oss si brystet på mandag. På f.eks torsdag er brystet/nervesystemet restituert nok til å ha maks utbytte av en hard økt på bryst igjen. La oss da si at en som trener brystet på torsdag vil utnytte restitusjonen til det fulle. Dog dette er jo selvfølgelig induviduelt.

En persom som har samme restitusjon som personen nevnt over trener brystet på mandag og brystet hans er også klart igjen på torsdag til å ha fullt utbytte av en ny hard økt på bryst. MEN ikke trener brystet igjen før på mandag har da ikke utnyttet restitusjonsevnen maksimalt.

Det er treningsvolum og -intensitet som avgjør hvor mye man belaster det sentrale nervesystemet, ikke valg av øvelser. Begge trener like hardt.

En person som trener igjennom kroppen 80 ganger i løpet av et år og restitusjonen tillater det vil I MINE ØYNE ha vokst mer enn en som bare har trent igjennom kroppen 50 ganger iløpet av et år 50 med samme restitusjonsevne så sant begge 2 har ligger på kalorioverskudd og progresjon på vekter ikke har uteblitt pågrunn av andre årsaker

Og jeg håper også vi er enige om at når du trener en muskel så tvinger du muskelen til å tilpasse seg den nye belastning og derfor er progresjon så utrolig viktig. En som tvinger muskelene til å tilpasse seg nye vekter 80 ganger i løpet av et år vil etter all logikk vokse fortere enn en som bar tvinger muskelen til å tilpasse seg nye belastninger 50 ganger på et år.

Du glemmer at man vil trene gjennom kroppen mer enn en gang i uken selv om treningssplitten sier "bryst" en dag, "rygg" neste, "ben" neste, osv. Stort sett alle ryggøvelser involverer biceps, markløft involverer lårmusklene, de fleste brystøvelser involverer triceps og skuldrer, knebøy involverer mage og korsrygg, osv.


Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Går ikke opp i vekt...
« #36 : 14. august 2008, 21:31 »
hvis du har trent i 6-7 år burde du skjønne at 400-600g proteiner er bortkasta. da ligger du heller på 2-3g pr kilo kroppsvekt.. og  legger inn resten som fett og karbo.

fullkroppsprogram blir jo trent mellom 6 ganger på 14 dager. om man trener mellom kroppen 2,4 eller 6 ganger på 14 dager har ikke noe å si. kommer helt ann på åssen man legger opp treninga si.

en som har trent igjennom kroppen kun 50 ganger i løpet av året må ikke ha vokst mindre enn en som har trent 80 ganger.. kommer ann på gener, åssen den treninga har funka på den kroppen, kosthold. sikkert mere også.

Nei, jeg burde faktisk ikke det... for 3-4 satt jeg fast på rundt ca 85 kg. Jeg så over treninga og fant ikke mye feil med det med hjelp fra andre. Jeg så på kostholdet og var ingen feil med det bortsett fra en ting. Jeg hadde spist omtrent det samme dag ut og dag inn i et par år. Jeg lå på omtrent samme kalori inntak og protein inntak når jeg veide 85 som da jeg veide 70 kg.

Og jeg begynte å tenke at jeg hvis jeg vil veie f. eks 95 kg, så burde jeg kanskje øke mat inntaket. Dette gjorde jeg... og endelig begynte det å skje ting.

Man kan komme med så mange forsknings rapporter fra så mange tiår man bare vil. Men realiteten jeg har opplevd selv holder jeg meg til.

Så du mener at trenings frekvens igjennom et år ikke har noe å si? Hmm... Så om 1 person som er normal genetisk betinget og spiser bra trener en hvis mengde over 10 år. Og en person med samme genetikk og som har spist det samme vil ha utviklet seg bare like mye om han gjør den samme treningsmengden på 5-6 år. Hmm..


Utlogget OleMartin..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 781
  • Honnør: 401
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 781

Sv: Går ikke opp i vekt...
« #37 : 14. august 2008, 21:35 »
Hvordan kan det ha seg da at jeg begynte å vokse når jeg økte protein inntaket fra 250 gram per døgn til ca 400?

blitt stor nå eller? Grin

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Går ikke opp i vekt...
« #38 : 14. august 2008, 21:40 »
Og jeg begynte å tenke at jeg hvis jeg vil veie f. eks 95 kg, så burde jeg kanskje øke mat inntaket. Dette gjorde jeg... og endelig begynte det å skje ting.

Du sier at det begynte å skje ting når du økte kaloriinntaket, men tilskriver det økte proteininntaket fremgangen?

Ref:
Hvordan kan det ha seg da at jeg begynte å vokse når jeg økte protein inntaket fra 250 gram per døgn til ca 400?


Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Går ikke opp i vekt...
« #39 : 14. august 2008, 21:52 »
Det er treningsvolum og -intensitet som avgjør hvor mye man belaster det sentrale nervesystemet, ikke valg av øvelser. Begge trener like hardt.

Når jeg snakker om at begge trener hardt så er det jo selvfølgelig en forutsettning om at begge trener med samme intensitet og volum. Man kan ikke måle hvilken treningsfrekvens som er mest effektiv om 1 person trener igjennom kroppen 2 ganger i uka og trener som ei gammal russisk hore mot en som trener igjennom kroppen 1 gang i uka og trener som om livet avhenger av det. Sistnevnte ville jo selvfølgelig hatt større fremgang.

Sitat
Du glemmer at man vil trene gjennom kroppen mer enn en gang i uken selv om treningssplitten sier "bryst" en dag, "rygg" neste, "ben" neste, osv. Stort sett alle ryggøvelser involverer biceps, markløft involverer lårmusklene, de fleste brystøvelser involverer triceps og skuldrer, knebøy involverer mage og korsrygg, osv.

Selvfølgelig vet jeg dette og har tenkt på dette. Jeg har oversikt over hvilke støttemuskler som blir involvert i alle de relativt store øvelsene. Men om man trenings igjennom kroppen en hel gang i løpet av en 5 dagers periode (f. eks) så har man da trent alle musklene primært pluss en haug av støttemuskler om hverandre igjennom 1 gjennomkjøring av kroppen. At dette er et faktum avviser ikke nødvendigvis at det er en fordel å utnytte restitusjons evnen til det maksimale så lenge alt er restituert uansett.

Når det kommer til Olympiatoppen og deres meninger så velger jeg heller å høre på folk som faktisk er proffe byggere og som har hjulpet å bygge andre og hjulpet de med å omsider kunne stå på en scene. At det Olympiatoppen har kommet fram til som jeg vil TIPPE er teori basert på forskning er jo interressangt men for min del så overgår det ikke 10 års erfaring med prøving å feiling av folk som har drevet med bygging spesifikt i tiår. Deres erfaringer er induviduelle ja, men noe må man velge å tro på og prøve selv. Det er det som gjør dette interressangt spør du meg.

Folk varierer jo selvfølgelig veldig. Noen utnytter og absorberer mer protein enn andre. Men for min del vil jeg iallfall sørge for at jeg har helgadert meg og at jeg for i meg absolutt nok. Hva om min eller protech's kropp ville faktisk brukt alle 400gram protein om dagen og vi lå på bare 200 gram om dagen. Det er ikke en ønskelig situasjon for meg. Mange treningsveiledere som jeg VELGER å høre på har utviklet sin teori igjennom mange år og har forsøkt den på dusinvis av folk som ønsker deres veiledning.  Og dette er folk som ligger etterhvert har klart å havne på 120-130 kg kroppsvekt med relativ lav kropps vekt om ikke i konkurranse form.

Jeg tror ikke disse ville ha kommet til sitt niva uten et enormt niva av proteiner. Jeg vil gjerne se en med betydelig størrelse som ikke har eksperimentert med en bulk-diett med et ekstremt protein niva, klarer du å vise meg det så ser vi på et genetisk mirakel. Jeg kan allerede nevne 1 person. Dexter Jackson. Han hevder selv at han har alltid bare spist 3 ganger om dagen. Det vil si han spiser som en helt normal mann.

Jeg håpet jo selvfølgelig jeg kunne gi et fornuftig alternativ til hva protech allerede gjorde som han hevder ikke funker, istedet for en diskusjon der vi overanalyserer noe som enkelt som progresjon på vekter og kalorioverskudd ned til minste detalj.

Når jeg så Protechs diett, så tenkte jeg "hmm, hva med den rake motsetningen som jeg vet funker for meg." Smiley


Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Går ikke opp i vekt...
« #40 : 14. august 2008, 21:52 »
blitt stor nå eller? Grin

Aldri veid 97 iallfall Grin og jeg sto fast lenge...

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Går ikke opp i vekt...
« #41 : 14. august 2008, 21:55 »
Du sier at det begynte å skje ting når du økte kaloriinntaket, men tilskriver det økte proteininntaket fremgangen?

Ref:

Fordi kalori-inntaket økte fordi jeg økte protein-inntaket.

Selvfølgelig litt fett og karbs følger jo alltid med maten. Men prøvde å holde det til det minimale.

Utlogget HeatoN85

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 218
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Sv: Går ikke opp i vekt...
« #42 : 14. august 2008, 22:00 »
Aldri veid 97 iallfall Grin og jeg sto fast lenge...

Vekt er irrelevant. Muskelmasse er relevant. Jeg gjetter på at alt det ekstra proteininntaket gjorde at du gikk mer i kcal-overskudd - med litt økt muskelmasse, men mest økt fettmasse, som resultat.

Forøvrig tror jeg du er kraftig ute på jordet her Soane når det gjelder argumentasjonen din rundt proteiner i kosten. Hva er poenget med å fore kroppen opp på 400-600 g proteiner om dagen når kroppen bare nyttegjør seg av ~ 200+? Her snakker vi dyre kcals. Og denne termogene effekten du prater om forandrer ikke naturens lover til vektnedgang/oppgang. Kunne like så greit tatt deg en gåtur da.

Videre må jeg le litt av alle DC-frelste som sprer rundt seg med dette som om det skulle vært en treningsrevolusjon. INSANE HARDCORE PROTEINEATING ANIMALS; THATS THE GUY WHO DOESNT HAVE IT!!!   Grin
Overvektige med duft fra baken, HEI det er oss, fettbomber i draktelaken.

Utlogget Razz_

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 493
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 493

Sv: Går ikke opp i vekt...
« #43 : 14. august 2008, 22:01 »
Du øker proteininntaker = økt kaloriinntak --> økt fremgang

Dette sier seg egentlig selv.

Men tror det de fleste her prøver å si deg, er at dersom det økte kaloriinntaket hadde vert fra karbohydrater i steden for protein, så hadde fremgangen vert like god, og mest sannsynlig bedre.

Samtidig så ville det vert betraktelig billigere om det økte kaloriinntaket hadde vert fra karbohydrater i steden for proteiner.

Altså om de 150 grammene med protein hadde vert byttet ut med 150 gram med karbo.


Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Går ikke opp i vekt...
« #44 : 14. august 2008, 22:08 »
Du øker proteininntaker = økt kaloriinntak --> økt fremgang

Dette sier seg egentlig selv.

Men tror det de fleste her prøver å si deg, er at dersom det økte kaloriinntaket hadde vert fra karbohydrater i steden for protein, så hadde fremgangen vert like god, og mest sannsynlig bedre.

Samtidig så ville det vert betraktelig billigere om det økte kaloriinntaket hadde vert fra karbohydrater i steden for proteiner.

Altså om de 150 grammene med protein hadde vert byttet ut med 150 gram med karbo.



Jeg tror ikke de prøver å si det. Jeg vet de klarer det utmerket godt. Smiley

Hmm hvorfor skulle jeg byttet ut proteiner med karbo? Energinivået er det jo ikke noe galt med.

Dette er veldig "lisa gikk til skolen" å si dette men, proteiner er jo byggesteinene. Dyrere og vanskeligere å få i seg (noen ganger) så det vil forbli mitt hoved fokus.

PS: Kommer aldri i verden til å skyve vekk biffen for å få plass til mer ris. Sånn er det bare Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!