Skrevet av Emne: Hva ser du på bildet?  (Lest 64751 ganger)

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Hva ser du på bildet?
« #495 : 27. juni 2009, 02:48 »
Denne er utrolig:

http://langabi.name/blog/2005/09/26/optical-illusions-and-visual-phenomena



Jeg måtte ta bildet inn i et bildebehandlingsprogram og sjekke at rute A og rute B faktisk har lik farge før jeg trodde på det.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Kampen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 395
  • Honnør: 216
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 395

  • Flytende kalorier teller ikke
Sv: Hva ser du på bildet?
« #496 : 27. juni 2009, 02:53 »
.
Jeg har et liv, det er bare virtuelt!


Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Hva ser du på bildet?
« #497 : 27. juni 2009, 02:57 »
Stilig!  Graset rundt festningen ble grønt, og himmelen ble blå.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Maevar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 676
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 676

Sv: Hva ser du på bildet?
« #498 : 27. juni 2009, 03:25 »
Denne er utrolig:

http://langabi.name/blog/2005/09/26/optical-illusions-and-visual-phenomena



Jeg måtte ta bildet inn i et bildebehandlingsprogram og sjekke at rute A og rute B faktisk har lik farge før jeg trodde på det.

Testa den i photoshop, det var faktisk samme farge ja. Sjukt!!

Utlogget TBF

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 778
  • Honnør: 137
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 778

Norgesmester i grep -90 2011.

Sterkmanntrening

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Hva ser du på bildet?
« #502 : 27. juni 2009, 12:17 »
Vet ikke helt om jeg vil kalle det optisk illusjon, er vel bare negativen som "brenner" seg inn, før du ser negativen som var på svart bakgrunn, på hvit bakgrunn.

Kanskje jeg er trøtt, men jeg synes det merket i panna hans begynte å røre seg etter hvert Tongue

Utlogget Herman Vandrepølse

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 353
  • Honnør: 158
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 353

  • Jau deet...
Sv: Hva ser du på bildet?
« #503 : 28. juni 2009, 04:12 »
Denne er utrolig:

http://langabi.name/blog/2005/09/26/optical-illusions-and-visual-phenomena



Jeg måtte ta bildet inn i et bildebehandlingsprogram og sjekke at rute A og rute B faktisk har lik farge før jeg trodde på det.

Men, er det meningen at man faktisk skal klare å se det?
www.kravmaga.mobi

Sitat: fra prizm-image - til Vandrepølsa  21. Mai 2007, 21:38
"men så lenge du har det fint ellers,så har det ikke så mye å bety om du løfter 200 eller 300kg i benken Wink du kan jo uansett trøste deg med at du helt sikkert er norges sterkeste fyllikk" Grin
---------------------------------------------------------------------
Det enkle er ofte det beste Wink
 
 195 - 160 - 215 utstyrsfritt på stevne.
Vekt: 87kg
 Treningsperser raw: 225 - 180 - 240
Frogner Atletklubb Styrkeløft/Kampsport Israeli Krav International(IKI Krav Maga)  http://www.facebook.com/ikikravmaganorway

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Hva ser du på bildet?
« #504 : 28. juni 2009, 12:31 »
Men, er det meningen at man faktisk skal klare å se det?

Nei, forsåvidt ikke.  Men man klarer som regel å gjennomskue illusjonen når man blir gjort oppmerksom på den.  I dette tilfellet måtte jeg faktisk sjekke det nøye.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Hva ser du på bildet?
« #505 : 28. juni 2009, 15:12 »
Men, er det meningen at man faktisk skal klare å se det?
Tror neppe man kan se det, neuronene bak i retina er koblet på et vis som for meg ligner et høypassfilter, det vil si at man tar verdien til lyset som faller på posisjonen den nerven skal dekke og trekker fra et vektet gjennomsnitt av de omkringliggende posisjonene (neurotransmittere kan enten styrke eller svekke potensialet som kreves for å trigge en impuls nedover nerven, som kan ses på som å legge til eller trekke fra et signal).

Et lavpassfilter i 1D funker noe ala dette:

Innsignal: 0 0 0 0 1 1 1 1
filtermaske: 1/2, 1/2 (gjennomsnittet av to samples)
utsignal: 0 0 0 1/2 1 1 1 1

effekten er at kanter blir glattet ut (kanten fra 0 til 1 midt i samplestrømmen)

Høypassfilter i 1D funker noe ala dette:

innsignal 0 0 0 0 1 1 1 1
filtermaske: 1 -1 (differansen mellom to nabosamples)
utsignal 0 0 0 -1, 0, 0, 0, 0

altså, den filtrerer ut der hvor det er en forandring i signalet.

Dette faller på plass siden hjernen bruker omrisset (altså kanter mellom områder med samme farve) for å kjenne igjen former. Så en filtrering som forsterker disse kantene mellom uniforme regioner skjer allerede i synapsen i synsnervene rett bak retina.

Synets oppgave er jo ikke å gi en objektiv representasjon av hva man ser, men å trekke ut og abstrahere hva man ser så man kan få en forståelse av hva man ser. Så for hjernen er det knekkende ligegyldig om de to områdene har samme lyshet, det interessante er at det er et rutemønster, og det er det man ser.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Hva ser du på bildet?
« #506 : 28. juni 2009, 15:33 »
Vet ikke helt om jeg vil kalle det optisk illusjon, er vel bare negativen som "brenner" seg inn, før du ser negativen som var på svart bakgrunn, på hvit bakgrunn.

Jeg fikk ikke denne til, men jeg er ganske sikker på at resultatet er at man ser figuren i "riktige" farver.

Det er samme mekanisme som med rutemønsteret som spiller inn her gjetter jeg på.

Ved å se på det samme bildet lenge så lader du respetorene (brenner inn som du nevner) med negativbildet av det man skal se til slutt (altså farvebildet).

Med å switche til gråskalabildet skjer følgende. Anta at et område var blått i det første bildet. Øyet har tre reseptorer som tar farve, henholdsvis rød, grønn og blå. I denne perioden får de blå reseptorene masse stimulus og "lader seg opp". Når man switcher til hvitt så får de rød, grønne og blå reseptorene like mye stimulanse (ca., kommer an på farvetemperaturen etc., men det er flisespikkeri).

Det er en treghet i reseptorene, så jeg gjetter på at det følgende skjer: inntil de rød og grønne reseptorene sender fullt signal, så vil man signalet for en posisjon i øyet (se forrige post, den funker somet høypassfilter) bli hvitt inn minus blått ( [1,1,1] - [0,0,1] = [1,1,0] ) som gir rød og grønn stimulus (=gul).

Edit: Leonardo Da Vinci har gnukket litt med å organisere farver, men det var med Newtons verk "Opticks" i 1704 man fikk en bedre forståelse av hvordan blanding av lys foregikk. Newton kom med to farvesirkeler, den første med 7 primærfarver og den andre med 8. Kobberstikkgravøren Jacob Christop Le Blon fant ut at man ikke trengte alle disse farvene, at man greide seg med tre (rød, gul og blå). Videre så var det i 1802 Sir Thomas Young som fant ut (ved å dissikere kuøyne afairc) at man hadde tre typer reseptorer i øyet (rødt, grønt og blått) og ved å stimulere disse tre kunne man gjenskape alle synlige farveopplevelser, altså at prinsippet med primærfarver er et resultat av mennesket fysiologi og ikke fysikken.

Effekten som filmsnutten demonstrerer var det Goethe (den tyske dikteren) som beskrev. Han definerer det som "suksessiv kontrast", Suksessiv kontrast er effekten du får ved å se på en farvet figur mot en sort bakgrunn over en tid, for så å bytte ut denne med en hvit bakgrunn. Du vil da se den samme figuren, men med en slags motsatt farve. En annen effekt Goethe definerte er "simultankontrast", det at man ofte ser den samme motsatte farven på skyggesiden av ting i skarpt sollys. I Goethes verk "Zur Farbenlehre" fra 1810 organiserte dette i en farvesirkel og hadde en fokus på opplevelsen av farven.

Det ironiske med Goethe er at han selv synes at farveteorien hans var hans viktigste bidrag til verden. Derimot, så er det diktingen han er kjent for i ettertid. Smiley

Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Sv: Hva ser du på bildet?
« #507 : 28. juni 2009, 15:42 »
Tror neppe man kan se det, neuronene bak i retina er koblet på et vis som for meg ligner et høypassfilter, det vil si at man tar verdien til lyset som faller på posisjonen den nerven skal dekke og trekker fra et vektet gjennomsnitt av de omkringliggende posisjonene (neurotransmittere kan enten styrke eller svekke potensialet som kreves for å trigge en impuls nedover nerven, som kan ses på som å legge til eller trekke fra et signal).

Et lavpassfilter i 1D funker noe ala dette:

Innsignal: 0 0 0 0 1 1 1 1
filtermaske: 1/2, 1/2 (gjennomsnittet av to samples)
utsignal: 0 0 0 1/2 1 1 1 1

effekten er at kanter blir glattet ut (kanten fra 0 til 1 midt i samplestrømmen)

Høypassfilter i 1D funker noe ala dette:

innsignal 0 0 0 0 1 1 1 1
filtermaske: 1 -1 (differansen mellom to nabosamples)
utsignal 0 0 0 -1, 0, 0, 0, 0

altså, den filtrerer ut der hvor det er en forandring i signalet.

Dette faller på plass siden hjernen bruker omrisset (altså kanter mellom områder med samme farve) for å kjenne igjen former. Så en filtrering som forsterker disse kantene mellom uniforme regioner skjer allerede i synapsen i synsnervene rett bak retina.

Synets oppgave er jo ikke å gi en objektiv representasjon av hva man ser, men å trekke ut og abstrahere hva man ser så man kan få en forståelse av hva man ser. Så for hjernen er det knekkende ligegyldig om de to områdene har samme lyshet, det interessante er at det er et rutemønster, og det er det man ser.

Jeg fikk ikke denne til, men jeg er ganske sikker på at resultatet er at man ser figuren i "riktige" farver.

Det er samme mekanisme som med rutemønsteret som spiller inn her gjetter jeg på.

Ved å se på det samme bildet lenge så lader du respetorene (brenner inn som du nevner) med negativbildet av det man skal se til slutt (altså farvebildet).

Med å switche til gråskalabildet skjer følgende. Anta at et område var blått i det første bildet. Øyet har tre reseptorer som tar farve, henholdsvis rød, grønn og blå. I denne perioden får de blå reseptorene masse stimulus og "lader seg opp". Når man switcher til hvitt så får de rød, grønne og blå reseptorene like mye stimulanse (ca., kommer an på farvetemperaturen etc., men det er flisespikkeri).

Det er en treghet i reseptorene, så jeg gjetter på at det følgende skjer: inntil de rød og grønne reseptorene sender fullt signal, så vil man signalet for en posisjon i øyet (se forrige post, den funker somet høypassfilter) bli hvitt inn minus blått ( [1,1,1] - [0,0,1] = [1,1,0] ) som gir rød og grønn stimulus (=gul).



for og si det uten så mye bullshit : når bildet blir borte ser du stewie i farger. fantastisk....

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Hva ser du på bildet?
« #508 : 28. juni 2009, 17:07 »
Dæven plumbo.. du bruker masse plass på å forklare reseptoradapsjon :p

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Hva ser du på bildet?
« #509 : 28. juni 2009, 20:06 »
Dæven plumbo.. du bruker masse plass på å forklare reseptoradapsjon :p
Hehe, joa, men reseptoradapsjon er bare en bit av forklaringen (at bildet henger igjen). Koblingen av neuronene i retina (altså høypassfiltreringen) er det som gir komplementærfarvene. Tongue

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!