Skrevet av Emne: Protein-myten  (Lest 92060 ganger)

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Protein-myten
« #465 : 06. juli 2009, 20:11 »
Altså, at vi bygger hus er naturlig! Så lenge vi ikke bruker unaturlige midler forå gjøre det. Nå vet jeg ikke engang om vi hadde trengt hus men bare territoriumer, om vi hadde holdt oss i naturen. Det er da selvsagt ikke greit at vi kommer med svære maskiner for å bygge hus! I samme slengen så raserer vi andre dyrs boliger for å skaffe tomt. Et reir oppi treet for eksempel, er ikke bare for pynt, det er et hjem, en bolig for fugler og barna deres.
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Protein-myten
« #466 : 06. juli 2009, 20:17 »
Eneres, prøver du å stoppe hvordan verden utvikler seg? Gi opp, det er 6 milliarder mennesker mot deg. Det er slik verden er i dag, start å se fremover, vi kommer aldri til å leve slik vi gjorde for 200 000 år siden igjen med mindre 3 verdenskrig blir kjempet med atombomber.
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Protein-myten
« #467 : 06. juli 2009, 20:27 »
(1)At dette er best for meg å spise som er afrikansk ape slik Darwins velbegrunnede teori går ut på at vi er. I mine øyne er alle vi mennesker afrikanske aper, (2)og ikke super vesener som har blitt satt på denne jorda for å ha dominans over dyrene og kloden og at vi er en helt spesiell art. Vi er dyr, og det kan vi ikke rømme fra uansett hvor fort vi løper.
1: Vi stammer fra apene, vi er ikke aper.
2: Hvem mener at vi er super vesener? Og hva gjør f.eks løvene som er nesten på toppen av næringskjeden, jeg kan ikke se at de prøver å beskytte de stakkars bøflene som er litt lenger nede på lista. Heller ikke haiene er særlig snille med selen. De er "naturens" supervesener, og de gjør som de vil.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget HansiHansen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 72

Sv: Protein-myten
« #468 : 06. juli 2009, 21:52 »
Eneres: Håper du tar deg tid til å lese igjennom innlegget mitt og kommenterer det jeg sier.

Sitat fra: Eneres
(1)Vi trenger ikke proteinet, det er aminosyrene vi trenger. (2)Kroppen bruker masse unødvendig energi på å bryte ned proteinet du får gjennom disse typiske matvarene, for så å endelig komme frem til aminosyrene som kroppen tar opp og bruker. (3)Jeg får aminosyrer i form av enzymer fra all rå mat jeg spiser. Så noen "protein-mangel" hadde jeg hatt vansker med å få om jeg hadde prøvd engang!   Tim van Orden er en råveganer i USA. "proteinet er bare mellom-mannen, så hvorfor spise mellom-mannen når man kan spise aminosyrene direkte gjennom rå enzymer fra rå grønnsaker , frukt osv?"

(1) Den første setningen er delvis riktig: Det er ikke selve proteinet vi trenger, det er aminosyrene. Men mesteparten av aminosyrene vi spiser, er proteiner som er brutt ned til sine basekomponenter: Aminosyrer.

(2) Kroppen bruker ikke ekstreme mengder energi til å bryte ned proteinene. Selve nedbrytningen skjer i magesekken vha enzymet pepsin. Kan godt utdype hvis du ønsker det. Det kroppen bruker mye mer energi på, er å bygge opp nye proteiner av aminosyrene.

(3) Her kommer det mye rart. For å opplyse deg så kan jeg si at enzymer består av proteiner. Altså må kroppen din bryte ned proteinene før den kan nyttiggjøre seg av aminosyrene. Dette gjør også at utsagnet til denne Tim van Orden ikke gir mening, og hans troverdighet innen dette emnet forsvinner. Det virker også som om du mener at det ikke finnes enzymer i kjøtt? Vel det gjør det. Ut ifra det jeg vet om levende celler, så ser jeg ingen grunn til at det skal være høyere konsentrasjon av enzymer i en plantecelle kontra en dyrecelle.

Sitat fra: Eneres
(1) For å svare dere som vil ha "beviser" på at dette kan kurere kreft og andre "ukurerbare" sykdommer, så anbefaler jeg dere å gå på youtube å søke på "raw food cancer", det blir litt slitsomt for meg å poste alle filmene her. Så ta en titt og se.

(2)Det jeg hadde glemt før jeg ble råveganer, var at jeg kom fra naturen, og naturen har alle svarene jeg trenger for å bli den sunne personen jeg ønsker å være. Fri for sprøytemidler, kjemiske midler,  fargestoffer, tilsetningsstoffer og alt det matprodusentene gjemmer i maten vår idag for at vi skal synes den smaker godt og returnere for å kjøpe mer og mer og mer. jeg har gått vekk fra den industrielle verden og dratt tilbake til naturen. For å si det sånn

(1) Dette er sikkert nevnt tidligere, men et klipp fra youtube beviser ingenting. Hvorfor? Fordi hvem som helst kan legge inn klipp der, og informasjonen derfra mister straks all troverdighet. Hvis du skal ”bevise” noe som helst, så bla opp troverdige kilder. PS: "Å søke på google" holder ikke.

(2) Hva har sprøytemidler eller noe av det du sier her med oppvarmet mat å gjøre?

Sitat fra: Eneres
(1) Ja, men nå tenker jeg på at rått kjøtt er ikke det samme som varmebehandlet kjøtt. Når man varmer det så skjer det ting, skadelige prossesser. Og da er ikke maten lenger i sin naturlige sunne form. (2) Man "dreper" maten.

"Levende mat for levende mennesker"

(1) Mener du at du kunne ha spist rått kjøtt?

(2) Utdyp er du snill.

Sitat fra: Eneres
Ja, du har rett. bakterier forsvinner, maten blir lettere fordøyelig, den smaker bedre. Men til gjengjeld oppstår det kreftfremkallende stoffer, maten blir liggende i tarmen og (1) forderve i 3-4 dager, (2) og der er det godt og varmt og fuktig slik at bakterier kan trives. Og for meg så det "fail". Men om det ikke er det for andre, så er det helt greit! Alle kan velge, jeg bare kommer med et nytt valg for de som vil prøve det!

(1) Igjen, en kilde eller to hadde hjulpet. Kanskje også litt utdypning.

(2) Du vet at vi lever i symbiose med mange av bakteriene som lever i tarmsystemet vårt? De nyttiggjør seg av overskuddsnæring fra maten vår, og til gjengjeld kan de hjelpe oss å bryte ned visse stoffer og også hjelpe oss å ta opp andre.

EDIT: Glemte å legge ved kildene mine:

Grønlien et. al. ”Bi 2 grunnbok” 2008, Gyldendal forlag
Grønlien et. al. ”Bi 1 grunnbok” 2007, Gyldendal forlag

Begge bøkene er lærebøker i biologi på videregående skole.

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Protein-myten
« #469 : 06. juli 2009, 22:00 »
Men du glemmer Eneres, vi har utviklet oss.
Vi har utviklet oss FRA apene, til å stå på to ben, til å bli smartere, og til å kunne steke maten, som vi nå har gjort i sikkert noen hundre tusen år. Mennesket har da utviklet seg til å spise kjøtt, som er tilberett....
Hvordan kan du da si at det er bedre for oss å leve som Aper? Det er jo ikke slik vi er "lagd".

Jeg skal dog være enig at med maten så må evolusjonen stoppe, vi kan ikke få sånne fedme generasjoner som er i feks USA. Det må ikke bli slik:



Teknisk sett har jo mannen i det siste utviklingstrinnet både de største lårene, armene og brystmålet, så fra mitt synspunkt er han et steg i riktig retning Tongue

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Protein-myten
« #470 : 06. juli 2009, 22:11 »
Teknisk sett har jo mannen i det siste utviklingstrinnet både de største lårene, armene og brystmålet, så fra mitt synspunkt er han et steg i riktig retning Tongue
Stemmer det! Alle ser vel sånn ut så lenge de ikke kjører lekebulk!

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Protein-myten
« #471 : 06. juli 2009, 22:20 »
1: Vi stammer fra apene, vi er ikke aper.

Ok, så hva slags dyr har vi nå blitt til da om vi ikke er aper lenger?

2: Hvem mener at vi er super vesener? Og hva gjør f.eks løvene som er nesten på toppen av næringskjeden, jeg kan ikke se at de prøver å beskytte de stakkars bøflene som er litt lenger nede på lista. Heller ikke haiene er særlig snille med selen. De er "naturens" supervesener, og de gjør som de vil.

Jeg skjønner ikke helt. Prøver du å sammenligne våres dyremishandling verden over, med at løvene og haiene spiser mat?
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Protein-myten
« #472 : 06. juli 2009, 22:30 »
Jeg skjønner ikke helt. Prøver du å sammenligne våres dyremishandling verden over, med at løvene og haiene spiser mat?
Du vinkler det nesten som at alle dyr som blir slaktet blir mishandlet.

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Protein-myten
« #473 : 06. juli 2009, 22:33 »
Ok, så hva slags dyr har vi nå blitt til da om vi ikke er aper lenger?

Jeg skjønner ikke helt. Prøver du å sammenligne våres dyremishandling verden over, med at løvene og haiene spiser mat?
Vi er homo sapiens, eller mennesker om du vil. Nei, men jeg prøver å sammenligne vår "utnytting" av naturen med hvordan løver "utnytter" andre arter som mat. Survival of the fittest, forstår du egentlig hva det betyr?

EDIT: Du mener at vi ikke er super vesener, samtidig mener du det er vårt ansvar å ta vare på "naturen"? Forstår jeg deg rett? Hvorfor skal vi ta vare på naturen, og la være å utrydde arter? Vi er på toppen av næringskjeden og kan gjøre hva faen vi vil Smiley
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Protein-myten
« #474 : 06. juli 2009, 22:38 »
Mener du at vi ikke er dyr eller hva slags vesen mener du vi er.
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: Protein-myten
« #475 : 06. juli 2009, 22:40 »
Vi er pattedyr først og fremst men ikke aper.

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Protein-myten
« #476 : 06. juli 2009, 22:42 »
Mener du at vi ikke er dyr eller hva slags vesen mener du vi er.
Er du seriøs? Jeg sa jo nettopp at vi er homo sapiens. Skjerp deg!
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Protein-myten
« #477 : 06. juli 2009, 22:46 »
Mummelmann: Så du sier deg her og nå uenig med Charles Darwin eller har jeg misforstått?

"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Protein-myten
« #478 : 06. juli 2009, 22:49 »
Mummelmann: Så du sier deg her og nå uenig med Charles Darwin eller har jeg misforstått?


Darwin sa vell strengt tatt at vi stammer fra apene, ikke at vi er aper?
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Protein-myten
« #479 : 06. juli 2009, 22:51 »
vi er den femte ape.
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!