Koffein og trening

Kosthold09.03.2009232

C8H10N4O2 er den kjemiske formelen til koffein. Dette stoffet er først og fremst kjent som den bestanddelen i kaffe som gjør en mer våken.

Store brystmuskler

Trening16.02.20093

Så det er store bryst du vil ha? Den største feilen som er gjort i bodybuilding er å forstå nøyaktig hva "et stort bryst betyr". Fra kroppens synspunkt snakker vi om "Pectoral muskler", ikke sant?

Muskelbygging for jenter

Trening20.01.20092

En muskels oppgave er å trekke seg sammen (kontraksjon) og strekke seg og slippe spenningen (ekstensjon). Når man trener en muskel, oppnår man en kontraksjon i muskelfibrene.

For gammel for trening?

Trening08.01.20090

Majoriteten av de som trener regelmessig er i tenårene eller tyveårene. Dette er et stort paradoks, for jo eldre du blir, desto viktigere er det med trening for å forebygge sykdommer og skader.

Tips for å komme i form

Trening09.12.20082

Heidi Vonka Koi gir deg tipsene for å komme i form. Hun kom på 2. plass på NM i Bodyfitness og vet hva hun snakker om.

Kost- og treningsmyter

Kosthold08.12.20089

Det vrimler av myter eller feiloppfatninger rundt helse, kosthold og trening. Flere av disse har eksistert så lenge noen kan huske.

Søvn - den livsviktige faktoren

Trening02.12.200836

Med god faglig hjelp av Ståle Pallesen, som jobber ved Universitetet i Bergen og som er knyttet til Nasjonalt Kompetansesenter for Søvnsykdommer, har jeg sett på den livsviktige biologiske prosessen søvn og søvnens viktighet i forhold til trening.

På vei mot drømmekroppen

Trening27.11.20081

I forrige artikkel gikk vi inn på hvor viktig det er å finne og fikse våre svake punkter på vei mot drømmekroppen og maksimal prestasjon.

På vei mot drømmekroppen

Trening18.11.20082

I løpet av livene våre kommer vi til å stille oss ufattelig mange spørsmål. Ett av de viktigste, både når det gjelder trening, men også ellers i livet, er følgende: Hva er mitt svakeste punkt?

Fakta om muskelfibre

Trening10.09.200841

De fjærformede musklene har fibre som er festet til den ene eller begge sidene av senen. De teinformede musklene er festet til en sene i hver ende av muskelen,og muskelfibrene går paralelt med hverandre.

Er du sterk?

Trening19.03.20080

Noen tror de er sterk når de klarer 100kg i benkpress og 140kg i knebøy, men Michael Boyle gir deg her noen flere mål på om du virkelig er så sterk som du tror.

Idrettsspesifikktrening - Del 1

Trening28.01.200855

Jeg skal i denne artikkelserien gå inn på hva en utøver bør tenke over for å oppnå mest mulig suksess ved å ta de rette valgene og i tillegg gå inn på viktige områder innen programmering.

Periodisering

Trening25.01.20081

Hva er periodisering? Hva er hensikten med periodisering? Periodisering handler om og dele opp treningen din i ulike perioder, med ulike mål. Periodisering av treningen er en nødvendighet dersom en skal kunne oppnå et optimalt resultat.

Skuldre - til glede og besvær

Trening24.01.20080

For ivrige styrketrenende har skuldre ofte representert et problem. Skuldre responderer ofte ikke på treningen slik vi ønsker, og økning i styrke og muskelmasse henger ofte ikke med resten av muskelgruppene, av ulike årsaker.

Veien til suksess

Trening22.01.20081

Mennesket er tilsynelatende et vesen som er glad i å sette ting i bås. Om det ikke klarer å sette et eller annet i bås, blir det irritert på den aktuelle tingen, og dermed oppstår dissonans og behov for å rakke ned på.

Nytt år og nye muligheter

Trening02.01.20083

Nyttårsrakettene har nettopp gått til værs i en røyksky av tusenlapper og fettet fra juleribba har funnet seg godt til rette rundt magen og hoftene. Hvorfor kan det ikke finne seg til rette på biceps'en i stedet?

Snart et nytt år med kraftsport

Strongman27.12.20072

Vi står foran et nytt år med kraftsport, kroppssport og trening. Den store majoriteten av dere som leser dette stykket har en plan for de 12 månedene som følger.

Det som virkelig betyr noe!

Trening12.12.20072

Ok, forbered deg på å bli provosert og kanskje litt forbannet, eller i det minste forundret. Av erfaring er det oftest det siste som skjer.

Treningssplitter

Trening15.11.20071

En liste over ulike treningssplitter. Lei av din gamle splitt? Her kan du finne en ny vri på oppdelingen av muskelgruppene.

Optimal muskelfunksjon - del 2

Trening12.11.20070

I del 2 skal vi se på hvilke ledd i kroppen som behøver stabilitet, hvilke som behøver mobilitet, og hvordan vi ivaretar dette.

Optimal muskelfunksjon - del 1

Trening08.11.20071

Hver muskel i kroppen bør ha korrekt lengde/spenningsforhold for at du skal kunne utføre alle øvelser korrekt, men også for å kunne gjøre dagligdagse bevegelser smertefritt og med funksjonell styrke.
I denne artikkelen skal vi se på noen faktorer det er lett å glemme, men som allikevel er meget viktige å være bevisste på for alle som ønsker framgang.
Velkommen tilbake til del III av skadeseminaret, som er en artikkelserie på flere deler hvor vi har tenkt å skolere våre lesere i de vanligst skadene som oppstår i forbindelse med styrketrening.
I del 3 av artikkelserien om prioritering av muskelgrupper skal vi se på den additive effekten av metabolske faktorer, etter at man har oppnådd den mekaniske stimulansen fra baseøvelsen med belastningsprogresjon.
I del 2 av denne artikkelserien ser vi på treningsmengde og belastningsprogresjon når du vil prioritere en muskelgruppe eller et løft.
En topptrent utøver vil i mange situasjoner plassere kroppen i mer eller mindre uvante posisjoner enn hva folk flest er vant til.
Jeg trener 5 dager i uken med vekter av og til 6 dager. Som regel etter 2-3 dager tar jeg en dag fri fra vekt treningen. Trener du for mange dager i strekk uten pause fra vekttreningen vil du lett bli overtrent.

Tung, tyngre, lett - Del2

Trening14.11.20050

I denne artikkelen skal vi se hvordan man kan bruke meget tung trening (ikke ulikt mange programmer fra styrkeløft) som et ledd i et langsiktig treningsprogram for muskelvekst. De samme prinsippene om progresjon og variasjon som vi introduserte i første

Etter trening

Kosthold08.01.20050

Om du lurer på om du kun skal bruke karbohydrater eller karbohydrat/protein etter trening så bør du lese dette. Det er to faktorer som må til for å hurtig øke etter trenings glycogensyntesen.

Sett riktig fokus på treningen

Trening28.05.20040

De fleste som starter å trene, setter gjerne feil fokus på treningen. Med dette mener jeg folk flest spør som regel: "Mye tar du i benken?", "Hvor stor er bicepsen din?". Dette setter feil fokus på trening. Altså, de fleste som starter sin treningska